دوره 10، شماره 1 - ( 6-1403 )                   جلد 10 شماره 1 صفحات 40-29 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

nemati M, valiee S, mahmoudi M. Investigating the Level of satisfaction of nursing students in the nursing management internship unit in Kurdistan university of medical sciences in 2021: a cross-sectional study. SJNMP 2024; 10 (1) :29-40
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-621-fa.html
نعمتی مونا، ولیئی سینا، محمودی مختار. میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از واحد کاراموزی مدیریت پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1401: یک مطالعه مقطعی. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1403; 10 (1) :29-40

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-621-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، mahmodimokhtar85@gmail.com
چکیده:   (36 مشاهده)
زمینه و هدف : مدیریت در پرستاری از اهمیت بالایی برخوردار بوده و تلاش در جهت ارتقای این واحد درسی نقش مهمی در رشته پرستاری دارد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین میزان رضایتمندی دانشجویان پرستاری از واحد کارآموزی مدیریت انجام شد.
مواد و روش‌ها : مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که در سال 1401 انجام شد. نمونه‌های پژوهش کلیه دانشجویان در عرصه کارشناسی پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان بودند که به روش تمام شماری وارد پژوهش شدند. معیارهای ورود به مطالعه شامل دانشجوی رشته کارشناسی پرستاری، داشتن واحد تئوری مدیریت پرستاری و تمایل به شرکت در پژوهش و معیار خروج از مطالعه: دانشجویان مهمان و انتقالی در سال آخر تحصیل و تکمیل ناقص پرسشنامه بود. داده‌ها با استفاده از پرسشنامه دموگرافیک و پرسشنامه رضایتمندی از کارآموزی مدیریت جمع‌آوری گردید. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS-16 و تست های آماری توصیفی آنالیز گردید.
یافته‌ها : در این مطالعه 105 دانشجوی کارشناسی ترم هشتم پرستاری پرسشنامه را تکمیل نمودند. از بین دانشجویان 55 نفر (52/38 درصد) مرد و 50 نفر(47/62 درصد) زن بودند. نتایج مطالعه نشان داد اکثر شرکت کنندگان (76/32 درصد) از روش فعلی برگزاری کارآموزی واحد مدیریت پرستاری در بیمارستان ناراضی بودند.
نتیجه‌گیری : نتایج مطالعه حاضر نشان دادند رضایتمندی دانشجویان از روش فعلی برگزاری واحد کارآموزی مدیریت پرستاری در عرصه بسیار پایین است، پیشنهاد می‌گردد از رویکردهای نوین آموزش بالینی در جهت ارتقای رضایتمندی دانشجویان از واحد کارآموزی مدیریت پرستاری انجام گردد.
     
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/4/11 | ویرایش نهایی: 1403/7/7 | پذیرش: 1403/6/31 | انتشار: 1403/6/31 | انتشار الکترونیک: 1403/6/31

فهرست منابع
1. Benhelal A, Gerry S, Mahmoodi M. The knowledge and satisfaction of nurses about pay for performance (Qasedak plan) and its relationship with the quality of nursing care. Quarterly Journal of Nursing Management. 2018;7(2):37-48. [Persian]
2. Amini R, Vanaki Z, Emamzadeh Ghassemi H. The Validity and Reliability of an Evaluation Tool for Nursing Management Practicum. Iranian Journal of Medical Education. 2005; 5(2) :23-31. [Persian]
3. Hasanpoor E, Siraneh Belete Y, Janati A, Hajebrahimi S, Haghgoshayie E. Nursing managers' perspectives on the facilitators and barriers to implementation of evidence‐based management. Worldviews on Evidence‐Based Nursing. 2019;16(4):255-62. [DOI:10.1111/wvn.12372]
4. Rakhshan M, Rostami K, Setoodegan E, Eslami J. The relationship between leadership style and time management in senior and middle nursing managers. Revista Latinoamericana de Hipertensión. 2019;14(1):26-31.
5. Vaismoradi M, Salsali M, Ahmadi F. Perspectives of Iranian male nursing students regarding the role of nursing education in developing a professional identity: a content analysis study. Japan Journal of Nursing Science. 2011;8(2):174-83. [DOI:10.1111/j.1742-7924.2010.00172.x]
6. Partsch S, Muths S, Darmann-Finck I. Communicative Competencies in Nursing: A Situation-and Competence-Based Curriculum. Development, Implementation and Evaluation of Curricula in Nursing and Midwifery Education: Springer; 2021. p. 109-19. [DOI:10.1007/978-3-030-78181-1_7]
7. Gaberson KB, Oermann MH. Clinical teaching strategies in nursing. Springer publishing company; 2010 Mar 28.[book]
8. Karimollahi M. An investigation of nursing students' experiences in an Iranian psychiatric unit. Journal of psychiatric and mental health nursing. 2012;19(8):738-45. [DOI:10.1111/j.1365-2850.2011.01850.x]
9. Hakim A. Factors affecting satisfaction of nursing students of nursing major. Journal of Nursing Education. 2013; 2 (2) :10-20. [Persian]
10. Adel Mehraban M, Moladoust A. Evaluation of nursing management internship: a mixed methods study. Iranian Journal of Medical Education. 2015;14(11):972-87.
11. Germain PB, Cummings GG. The influence of nursing leadership on nurse performance: a systematic literature review. Journal of nursing management. 2010;18(4). [DOI:10.1111/j.1365-2834.2010.01100.x]
12. Shah Talebi B, Ghadirian F, RR. Explaining Nursing Management in the Iranian Crisis: A Phenomenological Study. Military Caring Sciences Journal. 2021;10(8(1)):13-21. [Persian] [DOI:10.52547/mcs.8.1.13]
13. Seyed AM, Nikbakht NA, EK. V. Assessing educational needs of nurse managers affiliated to state hospitals. nursing research. 2010;4(15):16-24.
14. Nobahar M, Ahmadi F, Alhani F, Fallahi Khoshknab M. nursing management from retired nurses' perspective. nursing and midwifery journal 2012; 10 (1):1-10. [Persian]
15. Egger-Rainer A, Bublitz S, Lorenzl S, Weck C, Paal P. First‐Hand Recommendations for Nursing Management to Support Nurses Involved in the Process of Hastened Death: A Systematic Review of the Qualitative Evidence. Journal of Nursing Management. 2023;2023(1):8601814. [DOI:10.1155/2023/8601814]
16. Raofi R, Talaghani F, Hojat M, M. S. A comparative study of continuous nursing education system in Iran and America. Iioab Journal. 2016;1(7):196-203.
17. Mir-Habibi F, Salsali M, Nasrabadi T. "Short Comunication" The Effect of Clinical Nursing Services Accreditation Training on the Knowledge and Attitude of Nurses. IJN. 2017; 30 (109) :80-87. [Persian] [DOI:10.29252/ijn.30.109.80]
18. Lotfi Hadi Biglo SY, Maleki K, Bahadori A, Hoseinzade R. Assessment nurses knowledge, attitude, and comment on hospital accreditation and its impact on patient care quality in Imam Khomeini Hospital, Sarab. Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2021;28(3):329-37. [Persian]
19. Poortaghi S, Salsali M, Ebadi A, Pourgholamamiji N. Accreditation of nursing clinical services: Development of an appraisal tool. Nursing open. 2020;7(5):1338-45. [DOI:10.1002/nop2.505]
20. Sadeghi T, Gholamhoseinni N, Khoshab H, Karami M, Nouhi E, Sabzevari S. Assessment managers' and hospital staff knowledge and attitude to accreditation. Quarterly Journal of Nursing Management. 2016;5(2):9-17. [Persian] [DOI:10.29252/ijnv.5.2.9]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN