اکبری سکینه، قاسمی فاطمه، یاراحمدی سجاد. مقایسه برنامهی درسی دکتری پرستاری ایران با دانشگاه ویرجینیای غربی: یک مطالعه تطبیقی. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1404; 10 (3) :347-372
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-662-fa.html
1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دفتر یوسرن، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرمآباد، ایران
2- دانشیار پرستاری، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی لرستان، خرم آباد ، ایران
3- ﻣﺮﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﻗﻠﺐ و ﻋﺮوق، ﺑﯿﻤﺎرﺳﺘﺎن ﺷﻬﯿﺪ رﺣﯿﻤﯽ، داﻧﺸﮑﺪه ﭘﺮﺳﺘﺎری و ﻣﺎﻣﺎیﯽ، داﻧﺸﮕﺎه ﻋﻠﻮم ﭘﺰﺷﮑﯽ ﻟﺮﺳﺘﺎن، ﺧﺮم آﺑﺎد، ایﺮان ، s.yarahmadi000@gmail.com
چکیده: (20 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای کیفیت مراقبت پرستاری نیازمند دورههای آموزشی مؤثر و استاندارد است. با توجه به شباهت ساختاری برنامه دکتری پرستاری ایران و دانشگاه ویرجینیای غربی و اعتبار بینالمللی این دانشگاه، مطالعه حاضر با هدف مقایسه تطبیقی برنامه درسی دکتری پرستاری در این دو کشور انجام شد.
مواد و روشها: این پژوهش توصیفی-تطبیقی با استفاده از روش بردی در چهار مرحله شامل توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه صورت گرفت. دادهها از طریق جستجوی منابع رسمی وزارت بهداشت ایران، وبسایت دانشکده پرستاری دانشگاه ویرجینیای غربی و پایگاههای اطلاعاتی فارسی و انگلیسی گردآوری شدند.
یافتهها: برنامه درسی دانشگاه ویرجینیای غربی بر توسعه دانش، کاهش نابرابریهای سلامت و همکاری بینرشتهای تأکید دارد، در حالیکه برنامه ایران بر توانمندسازی در حوزههای آموزشی، پژوهشی، مدیریتی و بالینی تمرکز میکند. ارزیابی در هر دو برنامه با رویکرد دانشجو- محور از طریق تکالیف یا آزمونهای کتبی انجام میشود. از شباهتهای هر دو برنامه، چاپ مقاله پژوهشی مستخرج از رساله دکتری است که به عنوان شرط دفاع از پایاننامه محسوب میگردد.
نتیجهگیری: نتایج نشان داد هر دو برنامه دارای نقاط قوت و ضعف هستند. برنامه ایران ساختاری متمرکز و هماهنگ دارد و بر آموزش حضوری تأکید میکند اما نبود انعطافپذیری در شیوه ارائه دروس برای دانشجویان دارای نقشهای متعدد، چالشبرانگیز است. بازنگری در این برنامه با بهرهگیری از تجارب دانشگاههای پیشرو، مشارکت ذینفعان و توجه به نیازهای نوین آموزشی، میتواند موجب ارتقای کیفی آن شود.
نوع مطالعه:
مروری |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1403/10/28 | ویرایش نهایی: 1404/6/13 | پذیرش: 1403/12/18 | انتشار: 1404/1/20 | انتشار الکترونیک: 1404/1/20