دوره 2، شماره 2 - ( پائیز 1395 )                   جلد 2 شماره 2 صفحات 8-1 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Taghinegad H, Azadi A, Jamaledin H, Azizi M. The Role of stressors in the prediction of procrastination and academic burnout among the Nursing Students of Ilam University of Medical Sciences in 2015. SJNMP 2016; 2 (2) :1-8
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-80-fa.html
تقی نژاد حمید، آزادی آرمان، جمال الدین هما، عزیزی میلاد. بررسی نقش عوامل استرس‌زای دانشجویی در پیش بینی تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام در سال 1394 . فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1395; 2 (2) :1-8

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-80-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی ایلام
چکیده:   (3444 مشاهده)

مقدمه و هدف: این پژوهش به منظور تعیین نقش عوامل استرس­زای دانشجویی در پیش­بینی تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است.

مواد و روشها: این مطالعه به صورت یک بررسی توصیفی - همبستگی بر روی 150 نفر از دانشجویان پرستاری که به روش نمونه­گیری تصادفی انتخاب شده بود انجام شد. ابزار جمع­آوری اطلاعات شامل پرسشنامه­های عوامل استرس­زای دانشجویی، مقیاس ارزیابی تعلل ورزی و مقیاس فرسودگی تحصیلی بود.

یافته­ها: یافته­های پژوهش نشان داد، که کل مولفه­های عوامل استرس­زا و نیز نمره کل آن با تعلل ورزی، ابعاد فرسودگی تحصیلی و نمره کل آن، رابطه همبستگی مثبت و معنا داری وجود داد (5/0P<). به طوری که با افزایش هر کدام از عوامل استرس­زای دانشجویی شامل محیط آموزشی، شرایط تحصیلی، فارغ­التحصیلی و محیط خوابگاه و نیز مجموع آنها، میزان تعلل ورزی، فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن شامل خستگی هیجانی، بی­علاقگی و ناکارآمدی درسی نیز افزایش می­یابد.

بحث و نتیجه­گیری: نتایج نشان داد که متغیرهای مورد بررسی قادر به پیش بینی تعلل ورزی و فرسودگی در دانشجویان هستند یعنی هر چه بر میزان نمرات عوامل استرس­زا مربوط به شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغ التحصیلی و محیط خوابگاه افزوده شود، نمرات تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی افزایش می­یابد.

متن کامل [PDF 130 kb]   (1532 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1395/1/15 | ویرایش نهایی: 1398/4/10 | پذیرش: 1395/6/12 | انتشار: 1396/2/27 | انتشار الکترونیک: 1396/2/27

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN