مقدمه و هدف: توجه به سلامت پرستاران حائز اهمیت است و توجه به این مقوله باید از دوران دانشجویی آغاز شود. شیوع اختلالات روانی را در دانشجویان 75/12 تا 4/30 درصد گزارش کردهاند. استفاده از هیجانات برای افزایش عملکرد شناختی، فهم و تنظیم هیجانات میتوانند به سلامت فیزیکی و روانی به شیوههای مختلف کمک نمایند. این مطالعه با هدف تعیین ارتباط هوش هیجانی با ابعاد سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی انجام یافته است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی همبستگی میباشد که بر روی 170 دانشجوی کارشناسی پرستاری انجام شد. روش نمونهگیری در این پژوهش تصادفی طبقهای بود. دادهها از طریق آزمون هوش هیجانی بار-آن و سلامت عمومی-28 سوالی جمعآوری گردید. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (آزمونهای تی مستقل، آنالیز واریانس، ضریب همبستگی پیرسون و معادلات رگرسیونی چند متغیره به روش قدم به قدم) در نرمافزار ورسیونSPSS-20 انجام شد.
یافتهها: نتایج نشان داد که 3/75 درصد واحدهای پژوهش از نظر هوش هیجانی در سطح خوب بودند. حداکثر میانگین نمرۀ هوش هیجانی در مولفه بین فردی و حداقل میانگین نمرۀ هوش هیجانی در مولفه سازگاری بود. همچنین 6/70 درصد از نظر روانی سالم و 8/28% مشکوک به داشتن اختلالات روانی بودند. هوش هیجانی رابطه معکوس معنادار با هریک از حیطههای سلامت روانی دارد بدین معنا که افرادی که از هوش هیجانی بالاتری بهرهمند بودند به میزان کمتری دچار اختلالات اضطراب، عملکرد اجتماعی، افسردگی و وجود نشانههای جسمانی بودهاند.
.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |