دوره 3، شماره 4 - ( بهار 1397 )                   جلد 3 شماره 4 صفحات 46-57 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadipour F, Sahraei beiranvand M, Beiranvand S, Beiranvand S. Investigating the relationship between mental welfare of nurses and patient satisfaction with mediating role of Job burnout. SJNMP. 2018; 3 (4) :46-57
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-154-fa.html
محمدی پور فاطمه، صحرائی بیرانوند مهدی، بیرانوند شبنم، بیرانوند شکوفه. بررسی رابطه‌ی رفاه ذهنی پرستاران و رضایت بیماران با نقش میانجی فرسودگی شغلی. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 3 (4) :46-57

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-154-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی لرستان
2- دانشگاه شهید بهشتی ، sahraee.mahdi@gmail.com
3- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده:   (441 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقاء رضایت بیماران، یکی از مهم‌ترین اهدافی است که مدیران بهداشتی درمانی در پی آن هستند. رضایت بیمار وضعیت تعامل بین متخصصین مراقبت‌های بهداشتی و گیرنده خدمات محسوب می‌شود و وابسته به روابط پرستاران با کار خودشان است؛ بنابراین پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه‌ی رفاه ذهنی (احساس رفاه) پرستاران و رضایت بیماران با نقش میانجی فرسودگی شغلی انجام شد.
مواد و روش ­ها: پژوهش حاضر توصیفی - همبستگی می‌باشد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران بیمارستان‌های دولتی استان لرستان در سال 1397 (2602 نفر) بود. با استفاده از فرمول کوکران تعداد 335 نفر با روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. جهت گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌های رفاه ذهنی سام آرام و محبوبی (1393)، رضایت بیمار (PSI) و فرسودگی شغلی (MBI) استفاده شد. به منظور تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و روش معادلات ساختاری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج پژوهش نشان دادند که رفاه ذهنی به‌صورت مستقیم (0/04=β) و غیرمستقیم (0/44=β) با نقش میانجی فرسودگی شغلی بر رضایت بیماران اثرگذار است (در مجموع 0/84=β). همچنین رفاه ذهنی بر فرسودگی شغلی (0/72=β) و فرسودگی شغلی بر رضایت بیمار (0/62=β) اثرگذار است.
نتیجه­ گیری: رفاه ذهنی، با نقش میانجی فرسودگی شغلی، تأثیر مثبتی بر رضایت بیمار دارد؛ بنابراین پیشنهاد می‌شود مدیران با ایجاد زمینه جهت افزایش رفاه ذهنی و حذف عوامل ایجادکننده فرسودگی شغلی؛ رضایت بیماران را افزایش دهند.
 
متن کامل [PDF 390 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۶ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۳/۲۱ | پذیرش: ۱۳۹۷/۶/۹

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2019 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN