دوره 7، شماره 1 - ( تابستان 1400 )                   جلد 7 شماره 1 صفحات 95-80 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

zehni K, Rokhzadi M Z. The relationship between healthy lifestyle and demographic characteristics of students at Kurdistan University of Medical Sciences in 2018. SJNMP. 2021; 7 (1) :80-95
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-335-fa.html
ذهنی کامبیز، رخزادی محمد زاهد. بررسی سبک زندگی سلامت محور و ارتباط آن با ویژگیهای دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان.. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1400; 7 (1) :95-80

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-335-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
2- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، zrokhzadi@yahoo.com.
چکیده:   (185 مشاهده)
زمینه و هدف: رفتارﻫﺎی ارﺗﻘﺎء دﻫﻨﺪه ﺳﻼﻣﺖ و ﺳﺒﮏ زﻧﺪﮔﯽ ﺳﺎﻟﻢ راﻫﺒﺮدﻫﺎی اﺻﻠﯽ ﺑﺮای ﺣﻔﻆ ﺳﻼﻣﺖ اﺳﺖ. ﺑﻪ دﻟﯿﻞ اﻫﻤﯿﺖ ﺳﻼﻣﺖ ﺟﻮانان در ارﺗﻘﺎی ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺎﻣﻌﻪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﻫﺪف تعیین ارتباط سبک زندگی سلامت محور با ویژگیهای دموگرافیک دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان در سال 1397 انجام گرفت.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی-تحلیلی400 دانشجو (151پسرو 249 دختر) به روش نمونه گیری طبقه ای- تصادفی انتخاب شدند. اﺑﺰار ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ﺣﺎوی ﺳﺆاﻻت دﻣﻮﮔﺮاﻓﯿﮏ و پرسشنامه استاندارد سبک زندگی بود. پرسشنامه شامل دو بخش اصلی و شش زیر مجموعه است، بخش رفتارهای ارتقا سلامت شامل: احساس مسئولیت در قبال سلامت فردی، فعالیت بدنی، عادات غذایی و بخش سلامت روانی- اجتماعی شامل: رشد معنوی، ارتباطات بین فردی و مدیریت استرس است. داده ها باکمک نرم افزار  SPSS-23 و آمارهای توصیفی و استنباطی (آزمون های تی مستقل، کای اسکوئر) تحلیل شدند.
یافته‌ها: میانگین سن شرکت کنندگان در پژوهش 3/17 ± 21/64 سال بود.  سبک زندگی سلامت محور 6 درصد دانشجویان در سطح ضعیف، 81/2 درصد در سطح متوسط و 12/8 درصد در سطح خوب بود. ارتباط معنی داری میان جنسیت و احساس مسئولیت در قبال سلامت خود، فعالیت های بدنی و ارتباطات بین فردی بدست آمد. همچنین بین سبک زندگی سلامت محور، تحصیلات مادر و جنسیت دانشجویان ارتباط معنی داری یافت شد(0/05>P).                    
نتیجه‌گیری: بیشتر دانشجویان دارای سبک زندگی سلامت محوردرسطح متوسط بودند.  رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت بویژه درحیطه های فعالیت بدنی و مدیریت استرس مطلوب نبود. بنابراین برنامه ریزی برای بهبود سبک زندگی دانشجویان ضروری بنظر می رسد.
متن کامل [PDF 811 kb]   (87 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/5 | ویرایش نهایی: 1400/6/15 | پذیرش: 1400/5/23 | انتشار: 1400/6/10 | انتشار الکترونیک: 1400/6/10

فهرست منابع
1. Ansari W, Stock C, John J, Deeny P, Phillips C, Snelgrove Sh, Adetunji H et al. Health promoting behaviors and lifestyle characteristics of students at seven universities in the UK. Cent Euro J Public Health. 2011; 19(4): 197-204. [Persian] [DOI:10.21101/cejph.a3684]
2. Mansourian M, Rezapoor A, Rahimzade H, Shafieyan Z, Charkazi A, Asayesh H, et al. Identification of Behavior patterns related to lifestyle in Gorgan university students. Iran J Health Edu Health Promote. 2014; 1(4): 29-36. [Persian]
3. Kaldi AR and KabiranEineddin H. Investigating the Relationship between Health Promoting Lifestyle and Quality of Life (Case Study: Students of Tehran University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences), Iranian Journal of Social Development Studies. 2013; 16(4): 9587. [Persian]
4. Jeet G, Thakur J, Prinja S, Singh M. Community health workers for non-communicable diseases prevention and control in developing countries: evidence and implications. PloS one. 2017; 12(7):e0180640. [DOI:10.1371/journal.pone.0180640]
5. Kirag N, Ocaktan E. Analysis of health promoting lifestyle behaviours and associated factors among nurses at a university hospital in Turkey. Saudi Medical Journal. 2013; 34(10):1062-67.
6. Musavian AS, Pasha A, Rahebi SM, Atrkar R, Ghanbari A. Health promoting behaviours among Adolescents: A cross-sectional Study. Nursing and Midwifery Studies. 2014; 3(1):1-7. [Persian] [DOI:10.17795/nmsjournal14560]
7. Sadeghian E & Heidarian Pour A. Stressors and mental health status among students of Hamadan University of medical sciences. Hayat. 2009; 15(1): 71-80. [Persian]
8. Hatami H, Razavi SM, Eftekhar AH, Majlesi F, Sayed Nozadi M, Parizadeh SMJ.Text book of Public Health, volume 1, 1385: 97-98. [Persian]
9. Peyman N, Mahdizadeh M, Mahdizadeh M. Assessment of education in promoting healthy lifestyle behaviors in adolescent girls based on the health belief model.Quarterly Journal of Sabzevar University of Medical Sciences. 2014; 21(1): 164-174. [Persian]
10. Edelman CL, Mandle CL, Kudzma EC. Health promotion throughout the life span: Elsevier Health sciences; 2013.
11. Atwal A, Caldwell K. Nurses' perceptions of multidisciplinary team work in acute health‐care. Int J Nurse Pract. 2006; 12(6):359-65. [DOI:10.1111/j.1440-172X.2006.00595.x]
12. Can G, Ozdilli K, Erol O. Comparison of the health-promoting lifestyles of nursing and non-nursing students in Istanbul, Turkey. J Nurse Health Sci. 2008; 10: 273-80. [DOI:10.1111/j.1442-2018.2008.00405.x]
13. Hosseinnejad M, Klantarzadeh2 M. Lifestyle among Students of Islamic Azad University, Kerman Branch based on the Pender's Health Promotion model. Journal of Health Education & Health Promotion. 2014; 1(4):15-28. [Persian]
14. nilsaz M,Tavassoli E, Mazaheri M, Sohrabi F, Khezli M, Ghazanfari Z,Mirzaei A. Study of Health-promoting behaviors and Life Style among students of Dezful universities. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2013; 20(4): 168-75. [Persian]
15. 15 .Mohammadi Zeidi I, Pakpour Hajiagha A, Mohammadi Zeidi B. Reliability and Validityof Persian Version of the Health-Promoting Lifestyle Profile. J Mazandaran Univ Med Sci. 2012; 21(1):102-13. [Persian]
16. Goudarzi L, Nazari A, Rajabi Vasokolaee G, Salimi M, Raadabadi M. The lifestyle of allied medical students studying at Tehran University of Medical Sciences in 2012. Payavard Salamat. 2014; 8(4): 294-304. [Persian]
17. Salmani Barough N, Nuktehdan H, Kazemnejad A & Nuruzi E. Comparing the lifestyles of first and final term female BS nursing students. Hayat. 2003; 9(1-2): 55-62. [Persian]
18. 18 .Babanejad M, Khesht Zarin H, Sayehmiri K & Delpisheh A. Lifestyle investigation and its associated factors in students of Ilam University of medical sciences. Pajoohandeh Journal. 2012; 17(5): 2527. [Persian]
19. Peker K & Bermek G. Predictors of health-promoting behaviors among freshman dental students at Istanbul University. Journal of Dental Education. 2011; 75(3): 413-20. [DOI:10.1002/j.0022-0337.2011.75.3.tb05054.x]
20. Miri SM, Razaghi F, Heidari Z. The importance of studying about lifestyle: quantitative analysis of articles in the field of lifestyle. Islamic Lifestyle Centered on Health. 2013; 1(2): 6-13. [Persian] [DOI:10.5812/ilch.8538]
21. 10 facts on health inequities and their causes: World Health Organization; October 2011 [cited 2014]. Available from: http://www.who.int/features/factfiles/health_inequities/en.
22. Mohamadian, H, Mousavi, GA, Eftekhar, H, Kordzanghaneh, J. Lifestyle of university students in Kashan, Iran and factors affecting it. Scientific Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2015; 12(4): 53-63. [Persian]
23. Babanejad M, Rajabi A, Mohammadi S, Partovi F, Delpisheh A. Investigation Lifestyle and Prediction of Changes in Its Associated Factors amongst Health Students. Journal of health Ardabil University of medical science. 2013; 4(2):147-55. [Persian]
24. Motlagh Z, MazloomyM S, Momayyezi M. Study of Health-promotion behaviors among university of medical science students. Zahedan J Res Med Sci. 2011; 13(1): 29-34. [Persian]
25. Sani M, Mahfouz M, Bani I, Alsomily A, Alagi D, Alsomily N. Prevalence of stress among medical students in Jizan University, Kingdom of Saudi Arabia. Gulf Medical Journal. 2012; 1(1):19-25.
26. Kitzrow MA. The mental health needs of today's college students: Challenges and recommendations. NASPA journal. 2003; 41(1):167-81. [DOI:10.2202/1949-6605.1310]
27. Esfahanizadeh K, Ziaii SH, Mirsharif Z, Nasri S, Mirsharif F, Valaii N. Changes in mental health status and sources of stress in dental students of Islamic Azad University, Tehran Pajoohandeh Journal. 2013; 18(1):34-39. [Persian]
28. Nur N, Cetinkaya S, Sabanciogullari V, Ozsahin SL, Kavakci O. Emotional disorders among Turkish undergraduate medical students. Pak J Med Sci. 2008; 24(1):792-97.
29. Mojdi Ghahroudi N, Granamaye Pour A, Golghandeh S. The study of the role of male and female communication skills and its effect on job satisfaction of employees. Media Studies. 2013; 8(21): 95-106. [Persian]
30. Afrooz A, Danaei A. Study of the role of gender in the formation of message meaning in the communication process. Journal of News Sciences. 2018; 7(27):67-78. [Persian]
31. Baghianimoghadam M, Ehrampoush M, Ardian N, Soltani T. Determine the condition of life and related factors among employees in Yazd. Journal of occupational Medicine. 2013; 5(3):79-87. [Persian]
32. Abbasian L, Abbasi M, Shamsy E, Memariani Z. Survey of the Spiritual knowledge and its role in disease prevention: a pilot study. Medical Ethic. 2010; 4(14):83-104. [Persian]
33. Gharee F, Hamidy Pour R, khodabakhshi koolaee A. The comparison of lifestyle aspects and spiritual growth among students audience of satellite and television at Kohdasht universities in 2015. Journal of Research on Religion & Health. 2016; 2(3): 4-13. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN