دوره 6، شماره 3 - ( زمستان 1399 )                   جلد 6 شماره 3 صفحات 57-48 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moaddab F, Javadi N, Ghanbari A, Taheri-Ezbarami4 Z, Pouralizade M. Status, Challenges and Strategies of Professional and Interprofessional Communication in Iranian Nursing: A Review Study. SJNMP 2021; 6 (3) :48-57
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-365-fa.html
مؤدب فاطمه، جوادی نازیلا، قنبری عاطفه، طاهری ازبرمی زهرا، پورعلیزاده ملوک. وضعیت، چالش‌ها و راهکارهای ارتباطات حرفه‌ای و بین‌حرفه ای در پرستاری ایران: یک مطالعه مروری. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1399; 6 (3) :48-57

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-365-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
2- دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، f.moaddab89@gmail.com
چکیده:   (2506 مشاهده)
زمینه و هدف: توانایی برقراری ارتباط مناسب قلب تمامی مراقبت های پرستاری می باشد. ارتباط موثر حرفه ای و بین حرفه ای برای اطمینان از هماهنگی مراقبت ها، بهبود رضایت و نتیجه کلی سلامت بیماران ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت ارتباطات حرفه ای و بین حرفه ای پرستاری ایران، مشکلات موجود و بحث در خصوص پیامدها و راهکارهای مقابله با آن انجام گردید.
مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه مروری می باشد؛ برای دستیابی به منابع از پایگاه های Science Direct, PubMed, SID, Google scholar  استفاده گردید. مقالات منتشر شده بدون مد نظر قرار دادن محدودیت زمانی و زبانی جستجو و مورد بررسی قرار گرفتند.
یافته ها: در جستجوی اولیه با کلمات کلیدی پرستار یا «دانشجوی پرستاری» و دکتر یا پزشک یا رزیدنت و بیمار و ارتباط یا کار گروهی یا همکاری یا تعامل و «ارتباطات حرفه ای» یا «ارتباطات بین حرفه ای» یا «ارتباطات بین فردی» و معادل انگلیسی آنها در مجموع 7181 مطالعه یافت شد؛ در بررسی نهایی 20 مقاله مرتبط با موضوع اصلی این مطالعه بودند و برای مرور انتخاب شدند. یافته ها در زمینه ارتباطات پرستاران به صورت سرفصل هایی در سه حیطه ارتباط پرستار-پزشک، پرستار-پرستار و ارتباط پرستار-بیمار و خانواده مورد بحث قرار گرفتند.
نتیجه گیری: مطالعات تاکید بر همکاری تیمی و شایستگی های بین حرفه ای را بیش از پیش ضروری نشان می¬دهد. برنامه های آموزشی باید به سمت آموزش بین حرفه ای و کارتیمی سوق داده شوند تا فرآیند مثلث گونه ارتباط پزشک-پرستار-بیمار در محیط آموزشی، به گونه ای شکل گیرد که دانشجویان به عنوان پزشک و پرستار قادر باشند توانمندی عملکرد در تیم و همکاری بین حرفه ای را در راستای تحقق اهداف درمانی و مراقبتی بیمار کسب نمایند.
متن کامل [PDF 662 kb]   (2728 دریافت)    
نوع مطالعه: مروری | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/7/28 | ویرایش نهایی: 1399/12/9 | پذیرش: 1399/8/14 | انتشار: 1399/11/10 | انتشار الکترونیک: 1399/11/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN