دوره 6، شماره 4 - ( بهار 1400 )                   جلد 6 شماره 4 صفحات 55-70 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Majidipour P, Bolandhematan K, Salehi M. Antenarratives of female educational supervisors of educational leadership resulting from care ethics in Kermanshah teaching hospitals. SJNMP. 2021; 6 (4) :55-70
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-385-fa.html
مجیدی پور پرستو، بلندهمتان کیوان، صالحی مهدی. پیش روایت های سوپروایزرهای آموزشی زن از رهبری آموزشی ناشی از اخلاق مراقبت در بیمارستان‌های آموزشی شهر کرمانشاه. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1400; 6 (4) :55-70

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-385-fa.html


1- دانشگاه کردستان ، majidi.majidipour@gmail.com
2- دانشگاه کردستان
چکیده:   (73 مشاهده)
زمینه و هدف: عدالت جنسیتی برای نیل به زندگی سالم و سلامت همه ضروری است و ارتقای برابری جنسیتی در رهبری بخش سلامت، بخش مهمی از این تلاش است. پژوهش حاضر با هدف بررسی تجارب سوپروایزرهای آموزشی زن در چالش‌های رهبری بیمارستان‌های شهر کرمانشاه انجام شده‌است.
مواد و روش‌ها: در این مطالعه کیفی از نوع پیش روایت داده‌های مورد نیاز با استفاده از مصاحبه نیمه‌ساختار‌یافته انفرادی جمع‌آوری شد. در مجموع 12 نفر از پرستاران شاغل در بیمارستان‌های شهر کرمانشاه در سال 1398 با روش نمونه‌گیری هدفمند در مطالعه شرکت نمودند. تجزیه و تحلیل با روش تحلیل مضمون انجام شد.
یافته ها: بر اساس یافته‌های پژوهش مضامین استخراج شده شامل معنای  رهبری آموزشی، ویژگی‌های برتر رهبری زنان، چالش‌ها  و عوامل  پیشبرد رهبری ناشی از اخلاق مراقبت، نحوۀ پیشبرد کارها توسط زنان و نقدهای وارد بر رهبری زنان بودند بودند.
نتیجه گیری: نتایج این تحقیق می‌تواند برای سیاستگذاران، مدیران منابع انسانی، برنامه¬ریزان آموزشی و رهبران در تمامی سطوح سیستم بهداشتی مفید باشد.
واژه‌های کلیدی: رهبری آموزش، آموزش، اخلاق مراقبت
متن کامل [PDF 402 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1399/10/2 | ویرایش نهایی: 1400/4/26 | پذیرش: 1400/2/6 | انتشار: 1400/3/10 | انتشار الکترونیک: 1400/3/10

فهرست منابع
1. Christakis L. Creating transforming leadership for organizational change: The CogniScope System approach. System Research and Behavioral Science. 2001;18 (3):259-77 [DOI:10.1002/sres.356]
2. Izan M, Ghaderi M, Shirbagi N. Examining Educational Leaders Experience of Implementing Teacher-Oriented Educational Monitoring Patterns in Elementary Schools. Managing Education in Organization. 2019;l8(1):159-84.
3. Cavaleri, Steven & Seivert, S. & Lee, L.W. Knowledge leadership: The art and science of the knowledge-based Organization. Knowledge Leadership: The Art and Science of the Knowledge-Based Organization. 2012; 1-360. [DOI:10.4324/9780080478852]
4. Bikmoradi A, Brommels M, Shoghli A, Khorasani, Zavareh D, Masiello I. Identifying challenges for academic leadership in medical universities in Iran. Medical Education. 2010;44(5):459-67. [DOI:10.1111/j.1365-2923.2009.03570.x]
5. Cummings GG, MacGregor T, Davey M, Lee H, Wong CA, Lo E, et al. Leadership styles and outcome patterns for the nursing workforce and work environment: a systematic review. International journal of nursing studies. 2010; 47 (3):363-85. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2009.08.006]
6. Kao H, Craven A, Kao T. The relationship between leadership style & demographic characteristics of Taiwanese executives. International business and economics research journal. 2006;5(2):35-48. [DOI:10.19030/iber.v5i2.3456]
7. Marshall IA. Principal leadership style and teacher commitment among a sample of secondary school teachers in Barbados. Journal of Arts and Humanities. 2015; 4 (5):43-58.
8. Pavlovic N. Effects of Gender Differences on Leadership Styles through the Impact on School Environment. Studia Edukacyjne. 2014;31(1):305-21. [DOI:10.14746/se.2014.31.17]
9. Trinidad C, Normore AH. Leadership and gender: a dangerous liaison?. Leadership & Organization Development Journal. 2005;26(7):574-90. [DOI:10.1108/01437730510624601]
10. Alborzi SH, KHayyer M. Executive strategies for the presence of women in the country's macro-planning from the perspective of capable university women. Women in Development and Politics. 2008; 20(1):7-28. [Persian].
11. Schein VE. Women in management: reflections and projections. Women in management review. 2007; 22(1):6-18. [DOI:10.1108/09649420710726193]
12. Eslami Seyed Hasan. Gender and "The Ethics of Care". Women's Strategic Studies (Ketabe Zanan). 2009;11(42):7-42. [Persian].
13. Saeidi gh, Elahi N, Neysi A, Latifi S. A Survey on Leadership Styles of Head-Nurses and Clinical Competency of Nurses in Public and Private Hospitals of Ahvaz in 2014: A Short Report. JRUMS . 2016; 15 (1) :81-90[in Persian]
14. Im, Eun-Ok & Broome, Marion & Inouye, Jillian & Kunaviktikul, Wipada & Oh, Eui & Sakashita, Reiko & Yi, Myungsun & Huang, Lian-Hua & Tsai, Hsiu-Min & Wang, Hsiu-Hung. .An Emerging Integrated Middle-Range Theory on Asian Women's Leadership in Nursing. Journal of Transcultural Nursing. 2018; 29(4):318-325. [DOI:10.1177/1043659618760397]
15. Schwartz Richard W, MD, MBA, Caroline Pogge, MHA, Lexington, Kentucky. Physician Leadership Is Essential to theSurvival of Teaching Hospitals.the American journal of surgery. 2000; 179(1):462-68. [DOI:10.1016/S0002-9610(00)00395-0]
16. Delgoshyii B, Riahi L, motaghi M. Relationship of quality of working life in Kashan teching and non-teaching hospitals with knowledge management according to the top and middle manager's point of view. JHOSP. 2010;9(1and2) :67-74. [Persian].
17. Nasiriani K, Vanaki Z, Ahmadi F. Explain of characteristics of a effectiveness Clinical Supervisor. Nurs Midwifery J. 2012;10(2). [Persian].
18. Asadi S, Bolandhematan K. The principles of Teacher's Ethics: Rethinking Ante-Narratives of Moral Life Beyond School. Journal of Research in Teaching. 2019; 6 (4): 24-45. [Persian].
19. Braun V, Clarke. V. Using thematic analysis in psychology. Qualitative research in psychology. 2008; 3(2): 77-101. [DOI:10.1191/1478088706qp063oa]
20. Smircich L, Morgan G. Leadership: the management of meaning. The Journal of Applied Behavioral Science.1982;18(3): 257-73. [DOI:10.1177/002188638201800303]
21. Robbins S, Jaj T(translated by Mehdi Zare). Organizational behavior. Tehran. NAS, 2010; Volume II Second Edition. p. 418-416. [Persian].
22. Eagly A.H, & Chin J.L. Are memberships in race, ethinicity, and gender categories merely surface characteristics? The American Psychologist. 2010; 65(9): 934-35. [DOI:10.1037/a0021830]
23. Moradi M. Management Style in Organizations and Participation of Women in Managerial Positions with an Emphasis on Relationship between Female Identity and Communication Tactics. Quarterly Journal of Women's Psychological Social Studies. 2015; 13( 2): 170-141.
24. Zarghami Fard M, Behboodi M.R .The Glass cliff Phenomenon: A Study of the Experiences and Challenges of Women in Organizational Leadership Positions. Organizational culture management. 2014; 21(1): 211-191. [Persian].
25. Mohajeran B, Derakhshanfard S, Sayah G, Behbodiyan ABarriers to the Female Nurses' Progression to Management Positions in the Hospital "Case Study: Imam Khomeini Hospital of Ardabil". IJN. 2017;30(106) :68-77. [Persian]. [DOI:10.29252/ijn.30.106.68]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2021 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN