دوره 7، شماره 2 - ( 9-1400 )                   جلد 7 شماره 2 صفحات 11-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Zehni K, Rokhzadi Z. Investigations of Virtual Learning Needs in Nursing and Midwifery Faculty Students and Relation with Demographic Chracteristics, 2020. SJNMP 2021; 7 (2) :1-11
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-418-fa.html
ذهنی کامبیز، رخزادی زاهد. بررسی نیازهای یادگیری آموزش مجازی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با ویژگی‌های دموگرافیک آنان در سال 1399. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1400; 7 (2) :1-11

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-418-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران ، kambizzehni@yahoo.com
2- مرکز تحقیقات مراقبت بالینی، پژوهشکده توسعه سلامت ، دانشگاه علوم پزشکی کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (1860 مشاهده)
چکیده  
زمینه و هدف: آموزش مجازی یکی از روش های جدید و فعال در بهبود کیفیت آموزشی است. هدف از این مطالعه بررسی نیازهای یادگیری آموزش مجازی دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی کردستان و ارتباط آن با ویژگیهای دموگرافیک آنان است.
مواد و روش­ها: مطالعه حاضر از نوع توصیفی تحلیلی است که 299 نفر از دانشجویان دانشکده پرستاری با روش نمونه گیری تصادفی - طبقه ای وارد مطالعه شدند. ابزار بررسی شامل پرسشنامه های ویژگیهای دموگرافیک و استاندارد نیازهای یادگیری مجازی واتکین بود. اطلاعات با نرم افزار آماری SPSS-24 و آزمون­های آماری کروسکال والیس ، ویلکاکسون و کای اسکوئر مورد تجزیه تحلیل قرار گرفت.
یافته­ها: بیش‌ترین نیاز یادگیری آموزشی مربوط به بعد مسائل مهم جهت موفقیت یادگیری الکترونیکی با میانگین 99/2و کمترین نیاز یادگیری آموزشی مربوط به بعد توانایی یادگیری از طریق رسانه‌ها با میانگین 37/3 بود. سایر نتایج نشان داد که میانگین نمره دانشجویان پسر در بعد مهارت‌ها و ارتباطات بیش از دانشجویان دختر بود .(p<0/032) همچنین دانشجویان با معدل بالاتر ، نمره میانگین بالاتر در تمام ابعاد و نیازهای آموزش یادگیری کمتری داشتند (p<0/05). در بعد دسترسی به فناوری در استفاده از سخت‌افزارها ، استفاده از لب تاپ و تبلت نسبت به سایر سخت‌افزارها نظیر گوشی هوشمند  (p<0/05) اختلاف معنی‌دار وجود داشت.  میزان درآمد خانوادگی با برخی از ابعاد نیازهای یادگیری (p<0/05) اختلاف منی دار آماری داشت. نمره میانگین دانشجویان رشته اتاق عمل نسبت به رشته‌های پرستاری و مامایی بالاتر بوده و اختلاف معنی‌دار آماری (p<0/05) داشت.
نتیجه­ گیری: آموزش مجازی یک روش موثر در یادگیری است. اما جهت بکار گیری این روش باید زیرساخت‌های آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی فراهم و بسترسازی مناسب جهت ارتقا مهارت‌ها و کاهش نیازهای یادگیری مهارت‌های آموزش الکترونیک فراهم شود.
 
متن کامل [PDF 1353 kb]   (1046 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/3/28 | ویرایش نهایی: 1400/9/18 | پذیرش: 1400/6/15 | انتشار: 1400/9/17 | انتشار الکترونیک: 1400/9/17

فهرست منابع
1. Saif A. Modern educational psychology. 7th ed; tehran: doran; 2015. [Persian]
2. Alipour A, Shalbaf O. Virtual learning ethic. Journal of Ethics in Science and Technology 2008; 3(1): 43-50.
3. Shahbeigy F, Nazari S. Virtual learning: benefits and limitations. The Journal of Medical Education and Development of Yazd. 2011; 1(1):47-54. [Persian]
4. Fallon C, Brown S. E-learning standards: a guide to purchasing, developing, and deploying standardsconformant e-learning. New York: CRC Press; 2016.
5. Manilus C, Burns DJ. Assessing Experimental Learning Styles: A Methodological Construction and Validation of that Colb Learning Style Inventory learning and Individual Differences .2013; 23(1):44-52. [DOI:10.1016/j.lindif.2012.10.009]
6. Asirvatham D, Shih T, Antoni G, Arsdnet T. A Survey of Distance Education Challenges and Technologies. International Journal of Distance Education Technologies. January 2003;1(1):1-20. [DOI:10.4018/jdet.2003010101]
7. Terzi S, Chelic A.Teacher-Student Interactions Distance Learning. The Turkish Online Journal of Educational Technology. January 2005; 4 (1): 54-6.
8. Dargahi H, Ghazisaiidi M, Ghasemi M. The Role of E-Learning in Medical Universities. Journal of Paramedical Faculty of Tehran Medical University.1997;1(2):20-9.
9. Anis U, Wibawa B, Syahrial Z. Determining the Appropriate Blend of Blended Learning: A Formative Research in the Context of Spada-Indonesia. American Journal of Educational Research. 2018; 6 (3): 188-95. [DOI:10.12691/education-6-3-5]
10. Gholamhoseyni L, Sadeghyan B, Narimani F. A comparative descriptive study of e-learning deployment strategies in the field of medical science education. ournal of Educational Studies, Center for the Study and Development of Medical Education, Army University of Medical Sciences.2005; 3(2):62-71.
11. Markovic M. Advantages and Disadvantages of E- Learning in Comparisom to Traditional Forms ofF Learning. Annals of the University of Petroşani, Economics. 2010; 10(2): 289-98.
12. Coldwell J, Newlands D. Deakin Online: An Evolving Case Study. Journal of Issues in Informing Science and Information Technology. 2004; 1(1): 1-10. [DOI:10.28945/2795]
13. Watkins R, Leigh D, Triner D. Assessing readiness for e‐learning. Performance Improvement Quarterly. 2004; 17(4):66-79. [DOI:10.1111/j.1937-8327.2004.tb00321.x]
14. Zolfaghari M, Mehrdad N, Parsa Yekta Z, Salmani Barugh N, Bahrani N. The effect of lecture and Elearning Methods on Learning Maternity and Child Health Course in Nursing students. Iranian Journal of Medical Education 2007; 7(1): 31-9. [Persian]
15. Emran E, salary Z. Blended learning. New approach in education development and teaching process. Education methods in medical education bimonthly scientific and research journal 2012; 1(5): 140 -48. [Persian]
16. Button D, Harrington A, Belan I. E-learning & information communication technology (ICT) in nursing education: A review of the literature. Nurse Education Today 2014; 34(10): 1311- 23. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.05.002]
17. Sheykhiyan A, Aliabadi K, Rooin L, Hooshmandja M. The feasibility of implementing e-learning project in Lorestan University of Medical Sciences lecturers, students, managers and administrative staff in 2012-2013 years. Journal of Lorestan Medical Sciences University 2014; 16(1):17-45. [In Persian]
18. Khan BH. E-Learning Check List. Information Science Publishing 2005; Available from: http://BooksToRead.com/Checklist
19. Azimi HM. E-Learning Needs Assessment among Students in the Colleges of Education. Malaysian Online Journal of Educational Technology. 2014; 2(1):11-22.
20. Widodo SF, Wibowo YE, Wagiran W. Online learning readiness during the Covid-19 pandemic. InJournal of Physics: Conference Series 2020; 1700(1): 012033. [DOI:10.1088/1742-6596/1700/1/012033]
21. Seraji F, Seyfi A. Investigating the role of e-learning skills on the satisfaction and academic success of virtual students. Journal of Teaching and Learning Technology. 2005; 1(2). [Persian]
22. Kamalian AR, Fazel A. Investigating the prerequisites and feasibility of implementing the e-learning system. Journal of Educational Technology. 2009; 4(1):13-23[Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN