دوره 8، شماره 3 - ( 11-1401 )                   جلد 8 شماره 3 صفحات 100-90 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Khalili A, Molavi E A, kuchaki Z, Familmotaghi A. Design and Psychometric of Pediatric Ethical Care Questionnaire. SJNMP 2023; 8 (3) :90-100
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-530-fa.html
خلیلی آرش، مولوی اسلامعلی، کوچکی زینب، فامیل متقی افسانه. طراحی و روانسنجی پرسشنامه مراقبت اخلاقی از کودکان. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1401; 8 (3) :90-100

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-530-fa.html


1- مرکز تحقیقات مراقبت های مادر و کودک، گروه پرستاری کودکان، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان،همدان،ایران
3- گروه مراقبتهای ویژه، دانشگاه علوم پزشکی ایلام، ایلام، ایران.
4- گروه پرستاری کودکان، دانشگاه علوم پزشکی همدان،همدان،ایران ، Afsanehfamilmotaghi@gmail.com
چکیده:   (955 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای مراقبت اخلاقی پرستاران کودکان برای افزایش کیفیت آموزشی و تربیت پرستارانی کارآمد از اهداف ایده­ال تمام دانشکده‌های پرستاری و مؤسسات درمانی  است. مطالعه حاضر با هدف طراحی و روانسنجی پرسشنامه مراقبت اخلاقی از کودکان انجام شد.
موارد و روش‌ها: پس از مطالعه میدانی، بررسی روایی صوری پرسشنامه اولیه شامل 57 گویه از دو روش کمی و کیفی استفاده گردید. جهت تعیین کمی روایی صوری پرسشنامه به10 نفر از پرستاران شاغل در بخشهای کودکان و برای روایی کیفی صوری به نظرات 5 نفر از اعضای هیئت‌علمی پرستاری داده شد و نظرات آن‌ها اعمال گردید. جهت تعیین روایی محتوا، پرسشنامه در اختیار 18 نفر از اعضای هیئت علمی پرستاری قرار گرفت و سپس جهت تعیین پایایی پرسشنامه، نسخه روا شده دو بار به مدت دو هفته به 30 نفر از پرستاران شاغل در بخش کودکان داده شد و سپس نمرات کسب شده در این دو مرحله با استفاده از آزمون شاخص همبستگی درون خوشه‌ای باهم مقایسه شد. همچنین جهت سنجش ثبات درونی سوالات پرسشنامه ضریب آلفای کرونباخ  نیز محاسبه شد. جهت انجام تحلیل عاملی پرسشنامه در اختیار 120 نفر از پرستاران بخشهای کودکان قرار گرفت.
یافته‌ها: 20 سوال حذف گردید و CVI و  CVRکل پرسشنامه 37 سوالی به ترتیب 0/88 و 0/91 محاسبه گردیدند. ضریب آلفای کرونباخ پرسشنامه معادل 89/0 و شاخص همبستگی درون خوشه‌ای ( ICC ) برابر 0/92به دست آمد.  شاخص KMO و کرویت بارتلت نشان داد که ماتریس همبستگی به منظور تحلیل عاملی مناسب است. تحلیل عامل با تحلیل مؤلفه اصلی پنج عامل را با میزان تبیین 83/07 درصد واریانس کل استخراج کرده است.
 نتیجه‌گیری: پرسشنامه مراقبت اخلاقی از کودکان دارایی روائی و پایایی مناسب است و می‌تواند به عنوان یک ابزار پایا و روا توسط پژوهشگران این حوزه به کار گرفته شود.
 
متن کامل [PDF 623 kb]   (365 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1401/11/26 | ویرایش نهایی: 1401/12/20 | پذیرش: 1401/11/10 | انتشار: 1401/11/10 | انتشار الکترونیک: 1401/11/10

فهرست منابع
1. Behbodi M, Shafipour V, Amiri M. Comparison of Moral Distress Severity between Pediatric Ward and Pediatric Intensive Care Unit Nurses. Religion and Health. 2018; 6(1):19-28.
2. Pena V, Watson AJ, Kvedar JC, Grant RW. Mobile phone technology for children with type 1 and type 2 diabetes: a parent survey. Journal of diabetes science and technology. 2009; 3(6):1481-89. [DOI:10.1177/193229680900300630]
3. Jahanpour F, Khalili A, Ravanipour M, Nourouzi L, Khalili M, Dehghan F. Investigating Awareness Amount of Nursing Students of Medical Sciences University of Bushehr about Ethic in Nursing Profession -2013. Armaghane danesh. 2014; 19(3):223-32.
4. Shareinia H, Khodadadi E, Nedaei H, Hosseini M. Professional and Ethical Values in Providing Nursing Care from Nurses' Perspective. Iran Journal of Nursing. 2018;31(1):44-55. [DOI:10.29252/ijn.31.112.44]
5. Hockenberry MJ, Wilson D. 2019. 11th ed. Canada: Elsevier Mosby; Wong's Nursing Care of Infants and Children.
6. Cheraghi F, Sanahmadi A, Soltanian A, Sadeghi A. The Ssurvey of Nurses' Communication Skills with Mothers and Hospitalized Children During Nursing Cares in Children Wards. Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care. 2016; 24(3):193-200. [DOI:10.21859/nmj-24037]
7. jahanpoor f, khalili a, pooladi sh, zoladl m, dehghanian h. Development and evaluation of an ethics questionnaire in the nursing profession. Armaghane Danesh. 2014;19(9).
8. Mohsen S, Elahe B. Applying professional values: the perspective of nurses of Isfahan hospitals. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2015; 7(1):1-7.
9. Mirzaei K, Saadi H, Movahedmohamadi SH, Movahedi R. Checking the e-learning acceptability of Iranian agricultural higher education centers from the viewpoints of faculty staff and graduate students. Technology of Education Journal (TEJ). 2018; 12(3):171-83.
10. Favaretto J. Stage Level Measurement of Information and Communication Technology in Organizations 2015.
11. Mori K, Basauri L. Ethical issues in managed and rationed care for children with severe neurological disabilities: a questionnaire survey. Child's Nervous System. 1999; 15(6-7):342-46. [DOI:10.1007/s003810050408]
12. Khalili A, Masoumi S.Z, Khalili M, Shayan A. Designing and Evaluating Professional Ethics Questionnaire in Midwifery. PSJ. 2020; 18(2):45-50. [DOI:10.52547/psj.18.2.45]
13. shafaat A, Alimohammadi N, Shahriari M. ٍEthical Care to Patients with Decreased Levels of Consciousness and its Relationship with Demographic Characteristics of Nurses in Intensive Care Units. jccnursing. 2020; 13(4):1-10
14. Arabgol F. Guidelines for the care and treatment of children/adolescents in health-treatment centers (hospital centers), Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Imam Hossein (AS) Hospital, Department of Pediatric Psychiatry. 2013.
15. Guidelines for dealing with children in the hospital, Shahid Rajaei Cardiovascular Training, Research and Treatment Center, 2013.
16. Kadivar M, kouhnavard M. Creative medicine in the care of children: along with a glossary of medical ethics (based on Nelson's pediatric reference book, 21st edition of 2020), 2022. Timurzadeh, Tehran.
17. Tajveidi M, Nursing ethics and professional communication.2023, Jamia Nagar Publications, Tehran.
18. Polit DF, Yang FM. Measurement and the measurement of change: a primer for the health professions. Philadelphia: Wolters Kluwer; 2016.
19. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity 1. Personnel psychology. 1975; 28(4):563-75. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
20. Plichta SB, Kelvin EA, Munro BH. Munro's statistical methods for health care research: Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins; 2013.
21. Zarini P, Kadivar M, Mosayabi Z, Asghari F, Ranjbar H. Design and development of Iranian tools to study ethical challenges in neonatal intensive care units. Journal of Nursing and Midwifery.2013; 91(2).
22. Kuchaki Z, Khalili A, Kalvandi N, Gholami A. Revalidation of the Iranian Version of Nursing Care Quality Assessment Questionnaire (QUALPAC). Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty, 2022; 8(1): 66- 80.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN