دوره 8، شماره 4 - ( 3-1402 )                   جلد 8 شماره 4 صفحات 63-52 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Firouzbakht M, rahmani N, ashabi S A. Investigating the dimensions of nursing and midwifery instructors' satisfaction with online education during the COVID-19 epidemic: a web-based cross-sectional study. SJNMP 2023; 8 (4) :52-63
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-537-fa.html
فیروزبخت مژگان، رحمانی نرگس، اصحابی سیده اکرم. بررسی ابعاد رضایتمندی اساتید دانشکده های پرستاری ومامایی از آموزش آنلاین در دوره همه گیری کووید 19: یک مطالعه مقطعی بر پایه وب. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1402; 8 (4) :52-63

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-537-fa.html


1- گروه پرستاری-مامایی، مرکز تحقیقات جامع سلامت، واحد بابل، دانشگاه ازاد اسلامی، بابل، ایران ، firouzbakht_m@yahoo.com
2- دانشگاه آزاد
3- گروه فلسفه، واحد بابل، دانشگاه ازاد اسلامی، بابل، ایران
چکیده:   (235 مشاهده)
زمینه و هدف: در زمینه آموزش آنلاین، رضایت یکی از مهم‌ترین ملاحظاتی است که بر تداوم یادگیری آنلاین تأثیر می‌گذارد. بررسی ابعاد رضایتمندی اساتید در برگزاری کلاس‌های آنلاین و مشکلات آن‌ها برای اقدامات اصلاحی در آینده ضروری است. مطالعه حاضر با هدف تعیین رضایتمندی اساتید دانشکده‌های پرستاری و مامایی از آموزش آنلاین در دوره همه‌گیری کووید 19 انجام شد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه به صورت مقطعی در سال 1401 انجام شد.  روش نمونه‌گیری هدفمند و به صورت آنلاین و با استفاده از شبکه اجتماعی واتساپ بود. پرسشنامه آنلاین شامل فرم مشخصات دموگرافیگ و مقیاس رضایتمندی اساتید از آموزش آنلاین بود. 242 نفر از اساتید پرستاری و مامایی این پرسشنامه را تکمیل کردند. در نهایت داده‌های مطالعه با استفاده از نرم‌افزار SPSS-22 و آزمون‌های آماری تی مستقل و ANOVA  تجزیه و تحلیل شد.
یافته‌ها: میانگین و انحراف معیار سن پاسخ دهندگان 6/4± 45 سال بود و بیش از نیمی از اساتید استادیار بودند. میانگین نمره رضایتمندی اساتید 14/81±86/10 بود. کمترین میزان رضایتمندی اساتید از تدریس آنلاین در بعد تعامل استاد-دانشجو(16/95±45/26) و بیش‌ترین میزان رضایتمندی در بعد قابلیت‌های کلاس آنلاین (19/93± 1/66)بود. 
 نتیجه‌گیری: رضایتمندی اساتید دانشکده‌های پرستاری و مامایی از تدریس آنلاین نسبتا مطلوب بود. کمترین میزان رضایتمندی در حیطه استاد-دانشجو بود. نیاز به تعامل بین افراد ( استاد- دانشجو و بیمار) از عمده‌ترین چالش‌های آموزش آنلاین بود.
متن کامل [PDF 614 kb]   (106 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: 1402/1/8 | ویرایش نهایی: 1402/3/29 | پذیرش: 1402/3/10 | انتشار: 1402/3/10 | انتشار الکترونیک: 1402/3/10

فهرست منابع
1. Karimian Z, Farokhi MR. Eight steps in the development of virtual education in educational innovation plan in medical sciences universities, A review of an experience. Journal of Medicine and Cultivation. 2018;27(2):101-12.
2. Shahzad A, Hassan R, Aremu AY, Hussain A, Lodhi RN. Effects of COVID-19 in E-learning on higher education institution students: the group comparison between male and female. Quality & quantity. 2021;55(3):805-26. [DOI:10.1007/s11135-020-01028-z]
3. Mian A, Khan S. Medical education during pandemics: a UK perspective. BMC medicine. 2020;18(1):1-2. [DOI:10.1186/s12916-020-01577-y]
4. Varaei S, Nasr PA, Bahrani N, Mohamadi K. The Comparison of the Effects of Electronic Education with Workshop Education on Knowledge of Nursing Students About Patient's Rights. Scientific Journal of Hamadan Nursing & Midwifery Faculty-ISSN. 2018;2008:2819. [DOI:10.30699/sjhnmf.26.1.19]
5. Ghanbri S, Rezghishirsavar H, Ziyaeei MS, Mosleh M. Presentation an e-learning assessment model-Islamic Azad Univesity E-Campus. Educational Administration Research. Educational Management Research Quarterly. 2019;11(41):75-100. [Persian]
6. K. S. Coronavirus Accelerates Pace of Digital Education in India. [Last accessed on 2020 Dec 01] Available from: https://edtechreviewin/e-learning/3984-corona-virus-accelerates-pace-of-digital-education-in-india 2020.
7. Wut T-m, Xu J. Person-to-person interactions in online classroom settings under the impact of COVID-19: a social presence theory perspective. Asia Pacific Education Review. 2021;22(3):371-83. [DOI:10.1007/s12564-021-09673-1]
8. Chapman DD. Contingent and tenured/tenure-track faculty: Motivations and incentives to teach distance. Online Journal of Distance Learning Administration. 2011;14(3):1-12.
9. Margalina VM, de Pablos Heredero C, Botella JLM, Martinez ARG. The role of relational coordination in final teacher satisfaction in e-learning. Procedia Technology. 2014;16(1):365-75. [DOI:10.1016/j.protcy.2014.10.102]
10. Moore C, Moore JC. The Sloan Consortium quality framework and the five pillars. The Sloan Consortium. 2005:1-9. [DOI:10.4018/978-1-59140-555-9.ch245]
11. Parahoo S, Santally M, Rajabalee Y, Harvey H. Designing a predictive model of student satisfaction in online learning. Journal of Marketing for Higher Education. 2015;26(1):1-19. [DOI:10.1080/08841241.2015.1083511]
12. Thompson J, Ballenger JN, Templeton NR. Examining Quality Elements in a High Education Fully Online Doctoral Program: Doctoral Students' Perceptions. International Journal of Educational Leadership Preparation. 2018;13(1):51-63.
13. Hoffman MS. Faculty Participation in Online Higher Education: What Factors Motivate or Inhibit Their Participation?. InTeacher training and professional development: Concepts, methodologies, tools, and applications 2018 (pp. 2000-2013). IGI Global [DOI:10.4018/978-1-5225-5631-2.ch095]
14. Moore MG, Kearsley G. Distance education: A systems view of online learning. Cengage Learning; 2011 Apr 22.
15. Kurucay M, Inan FA. Examining the effects of learner-learner interactions on satisfaction and learning in an online undergraduate course. Computers & Education. 2017;20(1):115-37. [DOI:10.1016/j.compedu.2017.06.010]
16. Stickney LT, Bento RF, Aggarwal A, Adlakha V. Online higher education: Faculty satisfaction and its antecedents. Journal of Management Education. 2019;43(5):509-42. [DOI:10.1177/1052562919845022]
17. She L, Ma L, Jan A, Sharif Nia H, Rahmatpour P. Online learning satisfaction during COVID-19 pandemic among Chinese university students: The serial mediation model. Frontiers in Psychology. 2021;12(1):743936. [DOI:10.3389/fpsyg.2021.743936]
18. Topala I, Tomozii S. Learning satisfaction: validity and reliability testing for students' learning satisfaction questionnaire (SLSQ). Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2014;128:380-6. [DOI:10.1016/j.sbspro.2014.03.175]
19. Blundell GE, Castañeda DA, Lee J. A multi-institutional study of factors influencing faculty satisfaction with online teaching and learning. Online Learning. 2020;24(4):229-53. [DOI:10.24059/olj.v24i4.2175]
20. Bolliger DU, Wasilik O. Factors influencing faculty satisfaction with online teaching and learning in higher education. Distance education. 2009;30(1):103-16. [DOI:10.1080/01587910902845949]
21. Saini SK, Kaur S, Sharma N, Kalyan G, Das K. Satisfaction among the nursing teachers with web-based teaching during COVID-19: a cross-sectional survey. International Journal of Community Medicine and Public Health. 2021;8(4):2000-6. [DOI:10.18203/2394-6040.ijcmph20211270]
22. Van WM, Ni A, Rose L, McWeeney T, Worrell R. A literature review and model of online teaching effectiveness integrating concerns for learning achievement, student satisfaction, faculty satisfaction, and institutional results. Pan-Pacific Journal of Business Research. 2019;10(1):1-22.
23. Elshami W, Taha MH, Abuzaid M, Saravanan C, Al Kawas S, Abdalla ME .Satisfaction with online learning in the new normal: perspective of students and faculty at medical and health sciences colleges. Medical Education Online. 2021;26(1):1920090. [DOI:10.1080/10872981.2021.1920090]
24. Bolliger DU, Inan FA, Wasilik O. Development and validation of the online instructor satisfaction measure (OISM). Journal of Educational Technology & Society. 2014;17(2):183-95. [DOI:10.1037/t67667-000]
25. Hair J, Black W, Babin B, Anderson RE, & Tatham RL. Multivariate data analysis. Prentice Hall international, Upper Saddle River, New Jersey, USA. 2006.
26. Kim K-J, Lee YJ, Lee MJ, Kim YH. e-Learning for enhancement of medical student performance at the Objective Structured Clinical Examination (OSCE). Plos one. 2021;16(7):e0253860. [DOI:10.1371/journal.pone.0253860]
27. AlQhtani A, AlSwedan N, Almulhim A, Aladwan R, Alessa Y, AlQhtani K, et al. Online versus classroom teaching for medical students during COVID-19: measuring effectiveness and satisfaction. BMC medical education. 2021;21(1):1-7. [DOI:10.1186/s12909-021-02888-1]
28. Venkatesh S, Rao YK, Nagaraja H, Woolley T, Alele FO, Malau-Aduli BS. Factors influencing medical students' experiences and satisfaction with blended integrated E-learning. Medical Principles and Practice. 2020;29(4):396-402. [DOI:10.1159/000505210]
29. Fatani TH. Student satisfaction with videoconferencing teaching quality during the COVID-19 pandemic. BMC Medical Education. 2020;20(1):396. [DOI:10.1186/s12909-020-02310-2]
30. Ebadi A, Heidaranlu E. Virtual Learning: A New Experience in the Shadow of Coronavirus Disease. Shiraz E-Med J. 2020;21(12):1-2. [DOI:10.5812/semj.106712]
31. Jarab F, Al-Qerem W, Jarab AS, Banyhani M. Faculties' Satisfaction With Distance Education During COVID-19 Outbreak in Jordan. Frontiers in Education. 2022;7. [DOI:10.3389/feduc.2022.789648]
32. Amaro EG. Perceptions of the use of web 2.0 tools in second language collaborative writing. revista internacional de ciencias sociales y humanidades, sociotam. 2018;28(1):89-108.
33. Harerimana A, Mtshali NG, Hewing H, Maniriho F, Borauzima-Kyamusoke E, Mukankaka A. E-learning in nursing education in Rwanda: Benefits and challenges. An exploration of participants' perceptives. IOSR J Nurs & Health Sci. 2016;5(2):29.
34. Harerimana A, Mtshali N. Conceptualisation of e-learning in nursing education in the context of Rwanda. Journal of Nursing Education and Practice. 2020;10:26. [DOI:10.5430/jnep.v10n6p26]
35. Mosleh SM, Kasasbeha MA, Aljawarneh YM, Alrimawi I, Saifan AR. The impact of online teaching on stress and burnout of academics during the transition to remote teaching from home. BMC Med Educ. 2022 Jun 20;22(1):475. [DOI:10.1186/s12909-022-03496-3]
36. Chou C, Peng H, Chang C-Y. The technical framework of interactive functions for course-management systems: Students' perceptions, uses, and evaluations. Computers & Education. 2010;55(3):1004-17. [DOI:10.1016/j.compedu.2010.04.011]
37. Moore GE, Warner WJ, Jones DW. Student-to-Student Interaction in Distance Education Classes: What Do Graduate Students Want? Journal of Agricultural Education. 2016;57(2):1-13. [DOI:10.5032/jae.2016.02001]
38. Nurtaat L, Fadjri M, Nanzah Z. Student-Student Interaction in Online Learning during the COVID-19 Pandemic: A Case Study. 2022;5(2):180-91. [DOI:10.31014/aior.1993.05.02.479]
39. Nur Ullah, M.; Biswas, B.; Mamun Miah, M. Assessing Institutional Support to Online Education at Tertiary Level in Bangladesh Coping with Covid-19 Pandemic: An Empirical Study. Preprints.org 2021, 2021040001. [DOI:10.20944/preprints202104.0001.v1]
40. Kibuku RN, Ochieng DO, Wausi AN. e‑Learning Challenges Faced by Universities in Kenya: A Literature Review. Electronic Journal of e-Learning. 2020;18(2):pp150‑61-pp‑61. [DOI:10.34190/EJEL.20.18.2.004]
41. Sadati L, Nouri Z, Hajfiroozabadi M, Abjar R. Faculty Members' Experiences About Virtual Education Opportunities and Challenges During The Covid-19: A Qualitative Study. Journal of Medical Education Development. 2021;14(42):1-10. [DOI:10.52547/edcj.14.42.1]
42. Warshawski S. Academic self-efficacy, resilience and social support among first-year Israeli nursing students learning in online environments during COVID-19 pandemic. Nurse Educ Today. 2022;110:105267 [DOI:10.1016/j.nedt.2022.105267]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN