دوره 9، شماره 1 - ( 6-1402 )                   جلد 9 شماره 1 صفحات 84-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

dehpahlevan M M, Jouzi M, Abazari P. Comparison of the effect of two educational methods on the ability to manage care and document the provision of safe care in nursing intern students. SJNMP 2023; 9 (1) :73-84
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-566-fa.html
ده پهلوان محمدمهدی، جوزی مینا، اباذری پروانه. مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر توانمندی در مدیریت مراقبت و مستند سازی ارائه مراقبت ایمن در دانشجویان کارورز پرستاری. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1402; 9 (1) :73-84

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-566-fa.html


1- مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، نجف آباد ، ایران
2- گروه پرستاری، مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران ، minajouzi@yahoo.com
3- مرکز تحقیقات مراقبت‌های پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. مرکز تحقیقات توسعه علوم پرستاری و مامایی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران.
چکیده:   (61 مشاهده)
زمینه و هدف: دانشجوی پرستاری عرصه در آینده مسئولیت اداره یک بخش را به تنهایی بر عهده خواهد داشت، بنابراین داشتن توانایی مدیریت و مراقبت ایمن جزء الزامات این حرفه است. این مطالعه‌ با هدف مقایسه تاثیر دو روش آموزشی بر توانمندی در مدیریت مراقبت و مستندسازی ارائه مراقبت ایمن در دانشجویان کارورز پرستاری انجام شد.
مواد و روش‌ها: جامعه آماری این مطالعه توصیفی تحلیلی را کلیه دانشجویان ترم هشتم دانشگاه‌های آزاد نجف‌آباد و اصفهان(خوراسگان) تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونه‌گیری به صورت سر شماری انجام شد. تعداد نمونه‌ها در بخش اول(گذشته نگر-آموزش حضوری)112 دانشجو و در بخش دوم(مقطعیآموزش مجازی)169دانشجو دارای شرایط ورود به پژوهش بود. جهت جمع‌آوری اطلاعات از ابزار پرسشنامه پایا ومعتبر«صلاحیت بالینی دانشجویان پرستاری عرصه» جوزی و همکاران(1393)که دربرگیرنده بعد مدیریت صلاحیت بالینی بود استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS-24  و در سطح (0/05P>) استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که نمرات میانگین توانمندی در مدیریت مراقبت و مستند سازی ارائه مراقبت ایمن دانشجویان پرستاری در دو دوره آموزش مجازی و حضوری تفاوت معناداری نداشت(0/05 P>).
نتیجه‌گیری: دانشجویان کارورز پرستاری در دوره آموزش مجازی همانند دانشجویان دوره حضوری توانستند نمرات بالایی را در ابعاد توانمندی در مدیریت مراقبت و مستندسازی ارائه مراقبت ایمن کسب کنند که این خود نشان‌دهنده آن است که آموزشی که در دوران کرونا به دانشجویان ارایه شد در حفظ صلاحیت دانشجویان تاثیرگذار بوده است.
متن کامل [PDF 609 kb]   (20 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/8 | ویرایش نهایی: 1402/7/1 | پذیرش: 1402/6/30 | انتشار: 1402/6/30 | انتشار الکترونیک: 1402/6/30

فهرست منابع
1. Komeili-Sani M, Etemadi A, BoustaniH,Bahreini M, Hakim A. The relationship between nurses' clinical competency and job stress in Ahvaz university hospital, 2013 Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2015;4(1):39-49.
2. Jouzi M, Vanaki Z, Mohammadi E. The essence of nursing students clinical competency in internship period: Humanistic patient-centered care. Education & Ethic In Nursing . 2014 ; 2(4) 51-59.
3. Tobiano G, Bucknall T, Sladdin I, Whitty JA, Chaboyer W. Patient participation in nursing bedside handover: A systematic mixed-methods review. Int J Nurs Stud. 2018;77:243-58. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2017.10.014]
4. Baghaei R, PourRashid S, Khalkhali HR. The effect of using SBAR model in nursing handoff on communication dimension of nursing care from the patients' view. Nursing and Midwifery Journal. 2016;14(6):562-70. [Persian]
5. Kazemi M, Sanagoo A, joubari L, Vakili MA. The effect of delivery nursing shift at bedside with patient's partnership on patients' satisfaction and nurses' satisfaction , clinical trial, quasi-experimental study. Nursing and Midwifery Journal. 2016;14(5):426-36. [Persian]
6. Vazin A, Delfani S. Medication errors in an internal intensive care unit of a large teaching hospital: A direct observation study. Acta Med Iran. 2012;50(6):425-32.
7. Barkhordary M, Jalalmanesh S, Mahmoodi M. The relationship between critical thinking disposition and self esteem in third and forth year bachelor nursing students. Irani J Edu 2009; 9(1):13-19.
8. Tiruneh DT, Verburgh A, Elen J. Effectiveness of critical thinking instruction in higher education: A systematic review of intervention studies. Higher Educ Stud. 2014;4(1):1-17. [DOI:10.5539/hes.v4n1p1]
9. Naber J, Wyatt TH. The effect of reflective writing interventions on the critical thinking skills and dispositions of baccalaureate nursing students. Nurse Educ Today. 2014;34(1):67-72. [DOI:10.1016/j.nedt.2013.04.002]
10. Hosseini Ashpala R, Khorami F, Bani Asadi T, Azarmehr N. Comparing the cost of hospitalized cases in the global system with the retrospective repayment system of a case study in Iran. Journal of Modern Medical Information. 2015;1(1):65-74. [Persian]
11. Chatrrooz A, Javadi Nasab H, Aminif M, Biglar M, Goodarzi N, Zarei J. Comparison of costs of global surgery bills with approved tariffs in hospitals of Tehran University of Medical Sciences. Payavard Salamat Journal. 2015; 9(1): 67-80. [Persian]
12. Orujlu S, Hemmati Maslakpak M. [Assessing the Relationship between Critical Thinking and Selfefficacy of Nursing Student.] Journal iranian of medical science. 2017; 5(6):11-17. [Persian] [DOI:10.21859/jne-05062]
13. Elahi N, Alhani F, Ahmadi F. Challenges to effective teaching, reflection on experience, and perceived nursing: a content analysis. Journal of Qualitative Research in Health Sciences. 2012;1(3):229-39.
14. Li Q, Guan X, Wu P, Wang X, Zhou L, Tong Y, et al. Early Transmission Dynamics in Wuhan, China, of Novel Coronavirus-Infected Pneumonia. New England Journal of Medicine. 2020; 382(13): 1199-207. [DOI:10.1056/NEJMoa2001316]
15. Marinoni G, van't Land H and Jensen TT. "COVID-19: higher education challenges and responses-IAU." Published by the International Association of Universities, May 2020.
16. Esvand Tahmasabi N, Ziyai Rad M, and Jozi M. "Investigation of clinical competence of nursing students in Isfahan (Khorasgan) and Najafabad Islamic Azad Universities in 2018." Iranian Journal of Nursing Research 15.5 (2020): 99-109.
17. Ghafari S, Atashi V, Taleghani F, Irajpour AR, Sabohi F, Yazdannik AR. Comparison the Effect of two Methods of Internship and Apprenticeship in the Field on Clinical Competence of Nursing Students. Research in Medical Education. 2022;14(1):64-72. [DOI:10.52547/rme.14.1.64]
18. Khashei S, Ziaeirad M. The relationship between moral intelligence and clinical competence of nursing students in the internship course. Nursing and Midwifery Journal.2021;19(6):437-448. [DOI:10.52547/unmf.19.6.437]
19. Amsalu B, Fekadu T, Mengesha A, Bayana E. Clinical practice competence of mettu university nursing students: a cross-sectional study. Advances in Medical Education and Practice. 2020; 23:791-8. [DOI:10.2147/AMEP.S267398]
20. Leal LA, Silva AT, Ignácio DS, Soares MI, Ribeiro NM, Henriques SH. Educational strategy to develop nursing students' management competencies in hospital practice. Revista Brasileira de Enfermagem. 2022;75(6):1-7. [DOI:10.1590/0034-7167-2021-0928]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2023 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN