دوره 9، شماره 2 - ( 9-1402 )                   جلد 9 شماره 2 صفحات 111-98 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Amiri Bonyad S, Bayat F Z, Azami H, Maleki Jamasbi M, Arayeshgari M, Khoshbash Z et al . Investigating the relationship between Psychological Stress in clinical setting and Emotional Intelligence of nursing students. SJNMP 2023; 9 (2) :98-111
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-567-fa.html
امیری بنیاد سجاد، بیات فاطمه زهرا، اعظمی هیوا، ملکی جاماسبی مهرداد، آرایشگری محیا، خوش باش زهره و همکاران.. بررسی ارتباط تنش روانی در محیط بالین با هوش هیجانی دانشجویان پرستاری. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1402; 9 (2) :98-111

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-567-fa.html


1- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران ، s.amiribonyad@gmail.com
2- کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
3- دپارتمان پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
4- دپارتمان پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- دپارتمان آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (897 مشاهده)
زمینه و هدف: هوش هیجانی شامل یکسری از ویژگی‌ها بوده که قابلیت این را دارد که توانایی کلی فرد را در پاسخ به نیازهای محیطی و تنش تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به ماهیت تنش‌زای محیط بالین، این مطالعه با هدف تعیین ارتباط تنش روانی در محیط بالین با هوش هیجانی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی همدان در سال 1401 انجام شد.
مواد و روش‌ها: در مطالعه توصیفی مقطعی از نوع همبستگی حاضر، تعداد 214 دانشجوی پرستاری ترم های 2 تا 8 علوم پزشکی همدان به روش سرشماری وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده ها شامل: چک لیست مشخصات زمینه ای، پرسشنامه های هوش هیجانی سیبریا شرینگ و تنش روانی در محیط بالین کوهن بود. تجزیه و تحلیل داده ها توسط آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون، آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تی دو نمونه ای مستقل در بستر نرم افزار SPSS-25 انجام شد.
یافته‌ها: طبق نتایج بدست آمده، میانگین (انحراف معیار) نمرات هوش هیجانی (10/59) 106/15 و تنش روانی در محیط بالین (12/38) 52/01 بود. همچنین مشخص شد که بین هوش هیجانی و تنش روانی دانشجویان در محیط بالین ارتباط آماری معکوس و معنی داری وجود دارد (001/ 0> P ، 26/0- r = ).
نتیجه‌گیری: هوش هیجانی بالاتر بطور مؤثری میزان تنش روانی دانشجویان پرستاری را کاهش می دهد. بنابراین، پیشنهاد می شود که مسئولین مربوطه با برنامه ریزی های هدفمند و برگزاری کلاس ها و کارگاه های تقویت هوش هیجانی؛ در جهت تقویت آن در دانشجویان مختلف به خصوص دانشجویان پرستاری گام بردارند.
متن کامل [PDF 588 kb]   (215 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1402/6/11 | ویرایش نهایی: 1402/10/4 | پذیرش: 1402/9/4 | انتشار: 1402/9/10 | انتشار الکترونیک: 1402/9/10

فهرست منابع
1. Mahdaviseresht R, Parvan K, Olyapur M, Ebrahimi H. Evaluating the Relationship between Emotional Intelligence and Nursing Student's Tension in Clinical Setting of Teaching and Treatment Centers of Tabriz. Educ Strategy Med Sci. 2020;13(3):162-71. [Persian]
2. Yavarian R, Haghighi M, Rahmani Rezaieyeh M. Determining the role of social and emotional adjustment in depression, anxiety, and stress symptoms among students of URMIA university of medical sciences in 2018. Nurs Midwifery J. 2020;18(5):409-19. [Persian]
3. Khosravi S, Sajadi M, Mehrabi F. Relationship between Clinical Environment Stressors and Nursing Students Self-Efficacy in Clinical Performance. 2 Journal of Nursing Education. 2019;8(2):44-50. [Persian]
4. Kheirmand M, Kheirmand F, Pazhouhan A. The relationship between Emotional Intelligence and Occupational Stress among Nurses of Alzahra Hospital in Isfahan. jhosp. 2016;15(1):59-6. [Persian]
5. Dehghankar L, Rahimi S, Samiei Siboni F, Mohamadkhani Ghiasvand A, Norouzi Parashkouh N, Jahani Hashemi H. Determinants of job stress for married nurses working in clinical-educational hospitals in Qazvin. Journal of Inflammatory Diseases. 2017;21(4):64-56. [Persian]
6. Barkhordari M, Rostambeygi P, Ghasemnejad M. Measuring emotional intelligence of nursing student. IJNR. 2016;10(4):12-19. [Persian]
7. Nasiri M JM, Jannatpoor Z, Navvabi N, Shamsalinia A. The effect of mentorship program on stressors and self_confidence of nursing students in the clinical settings in 2015_2016. Journal of education strategies in medical sciences. 2018;11(1):66-73. [Persian]
8. Soltan Abad N, Beikmoradi A. The Relationship Between Emotional Intelligence and Job Stress and Occupational Exhaustion among Nurses of Health Care Centers in University Medical Sciences of Hamadan in 2014. Avicenna J Nurs Midwifery Care. 2020;28(3):181-92. [Persian] [DOI:10.30699/ajnmc.28.3.181]
9. Yadollahi A, Mirzazadeh A, Fata L. Predicting academic achievement through emotional intelligence and sociodemographic variables. RJMS. 2014;21(118):73-80. [Persian]
10. Kouchakzadeh Talami S, Namazi A, Alizadeh S. The Correlation between Emotional Intelligence and Academic Achievement on Nursing and Midwifery Students. IJNR. 2016;29(102):1-10. [Persian] [DOI:10.29252/ijn.29.102.1]
11. Gabal HA, Elhussiney DM. Emotional Intelligence and Its Correlation with Job Satisfaction, Performance and Organizational Commitment among Medical Staff at Faculty of Medicine; Ain Shams University, Egypt. The Egyptian Journal of Community Medicine. 2020;38(2):70-86. [DOI:10.21608/ejcm.2020.89891]
12. Dehghan kolash H, Asadpour E, Kasaee Esfahani A, Bahrami Babaheidari T. The Relationship Quality of Work Life and Emotional Intelligence With Work Motivation of Female Nurses. Alborz University Medical Journal. 2022;11(4):445-56. [Persian] [DOI:10.52547/aums.11.4.445]
13. Bastani F, Haghani H. Perceived Stress and Fear of COVID-19 Among the Elderly Referred to Comprehensive Health Centers in Tehran, Iran. Iran Journal of Nursing. 2022;35(136):134-49. [DOI:10.32598/ijn.35.2.256.16]
14. Fteiha M, Awwad N. Emotional intelligence and its relationship with stress coping style. Health Psychology Open. 2020;7(2):2055102920970416. [Persian] [DOI:10.1177/2055102920970416]
15. Ergin E, Koçak Uyaroğlu A, Altınel B. Relationship Between Emotional Intelligence and Ethical Sensitivity in Turkish Nursing Students. J Bioeth Inq. 2022;19(2):341-51. [DOI:10.1007/s11673-022-10188-6]
16. Rakhshani T, Motlagh Z, Beigi V, Rahimkhanli M, Rashki M. The Relationship between Emotional Intelligence and Job Stress among Nurses in Shiraz, Iran. Malays J Med Sci. 2018;25(6):100-9. [Persian] [DOI:10.21315/mjms2018.25.6.10]
17. Delpasand M, Nasiripoor Aa, Raiisi P, Shahabi M. The relationship between emotional intelligence and occupational burnout among nurses in critical care units. Critical Care Nursing. 2011;4(2):79-86. [Persian]
18. Mousavi SK, Kamali M. The Relationship of Nursing Students' Personality Traits with Their Perceived Stress in Clinical Environment. Nursing and Midwifery Studies. 2021;10(4):278-82. [Persian]
19. Foster K, Fethney J, Kozlowski D, Fois R, Reza F, McCloughen A. Emotional intelligence and perceived stress of Australian pre-registration healthcare students: A multi-disciplinary cross-sectional study. Nurse education today. 2018;66:51-6. [DOI:10.1016/j.nedt.2018.04.001]
20. Molero Jurado MdM, Pérez-Fuentes MdC, Oropesa Ruiz NF, Simón Márquez MdM, Gázquez Linares JJ. Self-Efficacy and Emotional Intelligence as Predictors of Perceived Stress in Nursing Professionals. Medicina. 2019;55(6):237. [DOI:10.3390/medicina55060237]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN