مقدمه و هدف: محیط یادگیری بالینی، نقشی بسیار مهم در تربیت دانشجویان حرفههای پزشکی و به ویژه دانشجویان پرستاری دارد. با توجه به اینکه نظرات و دیدگاه دانشجویان در ارزیابی محیط یادگیری بالینی دارای اهمیت فراوانی است، این مطالعه با هدف تعیین دیدگاه دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان از محیط یادگیری بالینی و عوامل موثر بر آن طراحی و اجرا گردید.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، با استفاده از روش نمونهگیری سرشماری، نظرات 165 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی کردستان، با استفاده از پرسشنامه محیط یادگیری بالینی 42 سئوالی مورد بررسی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها از شاخصهای میانگین و انحراف معیار و آزمونهای آماری کولموگروف اسمیرنوف، من ویتنی، کروسکال والیس و ضریب همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. سطح معنیداری در حد 05/0≥p منظور گردید.
یافتهها: 159 نفر (36/96%) از دانشجویان مورد بررسی، پرسشنامهها را به طور کامل تکمیل نموده و برگردانند. میانگین و انحراف معیار نمره کلی این مطالعه برابر با 25/13±01/130 بود که بالاتر از حد متوسط است. بالاترین نمره میانگین بدست آمده مربوط به حیطههای رضایت (48/0±15/3) و روابط بین فردی (56/0±19/3) و کمترین آن مربوط به حیطههای مشارکت (33/0±03/3) و فردی سازی (49/0±02/3) بود. رابطه آماری معنیداری بین ترم تحصیلی و حیطه روابط بین فردی، وجود داشت (001/0>p، 28/0-=r).
بحث و نتیجهگیری: نتایج این مطالعه بیانکننده آن است که حیطههای مشارکت و فردی سازی محیط یادگیری بالینی دارای ضعف بوده و لذا به منظور جبران این نقیصه، شرکت دادن دانشجویان در برنامهریزیهای آموزشی، ضروری به نظر میرسد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |