دوره 4، شماره 3 - ( زمستان 1397 )                   جلد 4 شماره 3 صفحات 35-43 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ebrahemi S, Chalabianloo G. Evaluation of the Relationship between cognitive attentional syndrome with Mood Illusions in Students. SJNMP. 2019; 4 (3) :35-43
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-168-fa.html
ابراهیمی ثریا، چلبیانلو غلامرضا. بررسی رابطه سندرم شناختی ـ توجهی با علائم خلقی. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1397; 4 (3) :35-43

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-168-fa.html


1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز ، ebrahimi013@gmail.com
2- دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
چکیده:   (857 مشاهده)
مقدمه و هدف: اختلالات خلقی با شیوع 8/20 درصدی به عنوان یکی از اختلال‌های شایع، پرهزینه و تضعیف‌کننده کیفیت و کارکردهای سالم، زندگی میلیون‌ها نفر را در دنیا دچار مشکل می‌سازند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سندرم شناختی- توجهی با علائم خلقی افسردگی و اضطرابی انجام شد.
مواد و روش‌ها: پژوهش حاضر از نوع توصیفی همبستگی است. جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق شامل کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود که تعداد 380 نفر از آن‌ها مطابق با فرمول کوکران انتخاب شدند. جهت جمع‌آوری اطلاعات از پرسشنامه سندرم شناختی- توجهی و اضطراب و افسردگی بک استفاده شد. اطلاعات جمع آوری شده به کمک نرم‌افزار SPSS نسخه 19 و با روش‌های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و آزمون‌های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: نتایج حاصل از تحلیل یافته ها نشان داد که سندرم شناختی- توجهی رابطه معناداری با علائم خلقی افسردگی و اضطراب دارد و همچنین به صورت معناداری علائم خلقی افسردگی و اضطراب از طریق سندرم شناختی- توجهی قابل پیش‌بینی است که این تغییرات در سطح 0/01p< معنادار می‌باشند.
نتیجه‌گیری: سندرم شناختی- توجهی یکی از عوامل مؤثر بر علائم خلقی در دانشجویان است.
 
متن کامل [PDF 443 kb]   (297 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: ۱۳۹۷/۷/۴ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۴/۹ | پذیرش: ۱۳۹۷/۸/۴ | انتشار: ۱۳۹۸/۸/۲ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۸/۲

فهرست منابع
1. Whoqol Group (1996) Whoqol-Bref Introduction, Administration and Scoring, Field Trial Version, World Health Organization, Geneva.
2. Ra Y, & Trusty J. Coping Strategies for Managing Acculturative Stress among Asian International Students. Int J Advanc Counse. 2015;37(1):313-29. [DOI:10.1007/s10447-015-9246-3]
3. Ryan K. How Problem Focused and Emotion Focused Coping Affects College Students Percieved Stress and Life Satisfaction. Thesis of Bachelor, Department of Psychology. Dbs School of Arts Dublin. 2013.
4. Castillo RJ, Carlat DJ, Millon T, Millon CM, Meagher S, Grossman S, American Psychiatric Association. Diagnostic and statistical manual of mental disorders. American Psychiatric Association Press, Washington, DC. 2013. [DOI:10.1176/appi.books.9780890425596]
5. Ehring T, & Watkins ER. Repetitive Negative Thinking as a Transdiagnostic Process, Int J Cogn Ther. 2008;1(3):192-205. [DOI:10.1521/ijct.2008.1.3.192]
6. Norton PG, Hayes SA, & Springer JR. Transdiagnostic Cognitive-Behavioral Group Therapy for Anxiety: Outcome and Process. Int J Cogn Ther. 2008;1(3):266-79. [DOI:10.1521/ijct.2008.1.3.266]
7. Wells A. Attention and the Control of Worry. In G.C.L. Davey & F. Tallis (Eds), Worrying: Perspectives on Theory, Assessment and Treatment. Chichester: Johnwiley & Sons, Ltd. 2007. P.91.
8. Van Der Heiden C, Muris P & Van Der Molen HT. Randomized Controlled Trial on the Effectiveness of Metacognitive Therapy and Intolerance-of-Uncertainty Therapy For Generalized Anxiety Disorder. Behav Res Ther. 2012;5(2):100-09. [DOI:10.1016/j.brat.2011.12.005]
9. Wells A, Welford M, King P, Papageorgiou C, Wisley J & Mendel E. A Pilot Randomized Trial of Metacognitive Therapy vs Applied Relaxation in the Treatment of Adults with Generalized Anxiety Disorder. Behav Res Ther. 2010;48(5):429-34. [DOI:10.1016/j.brat.2009.11.013]
10. Wells A & King P. Metacognitive Therapy for Generalized Anxiety Disorder: An Open Trial. J Behav Ther Exp Psychiatry. 2006;37(3):206-12. [DOI:10.1016/j.jbtep.2005.07.002]
11. Harvey A, Watkins E, Mansell W & Shafran R. Cognitive Behavioural Processes across Psychological Disorders: A Transdiagnostic Approach to Research and Treatment. Oxford: Oxford University Press. 2008.
12. Khawaja NG & Mcmahon J. The Relationship of Meta-Worry and Intolerance of Uncertainty with Pathological Worry, Anxiety, and Depression. Behavior Change. 2011; 28(4):165-80. [DOI:10.1375/bech.28.4.165]
13. Dickson KS, Ciesla JA & Reilly LC. Rumination, Worry, Cognitive Avoidance and Behavioral Avoidance: Examination of Temporal Effects. Behav Ther. 2012;43(3):629-40. [DOI:10.1016/j.beth.2011.11.002]
14. Fergus TA, Bardeen JR & Orcutt HK. Attentional Control Moderates the Relationship between Activation of the Cognitive Attentional Syndrome and Symptoms of Psychopathology. Personality Individual Differences. 2012;53(2):213-217. [DOI:10.1016/j.paid.2012.03.017]
15. Mashhadi A, Mirardoghi F & Hasani J. The Role of Cognitive Emotional Ordering Strategies in Children's Internalization Disorders. J Behav Sci. 2011;3(3):39-29.
16. Hairdresser B & Hasani J. Significance Cognitive Symptoms and Emotional Cognitive Ordering Strategies: Inferiority-Detection or Detection Processes in Mood & Anxiety Disorders. J Clin Psychol. 2013;3(4):104-91.
17. Beck AT, Epstein N, Brown G & Steer RA. An Inventory for Measuring Clinical Anxiety: Psychometric Properties. J Consulting Clin Psychol. 1998;56(6):893-897. [DOI:10.1037/0022-006X.56.6.893]
18. Fathi L. Emotional States and Cognitive Processing of Emotional Information: Comparing two Conceptual Frameworks. Doctoral Dissertation, Clinical Psychology, Iran University of Medical Sciences. 2003. [Persian]
19. Tavakolizadeh J, Dashti S & Panahi M. The Effect of Rationalemotional Traning on Mothers' Mental Health Condition of Children with Mental Retardation. J Soc Behav Sci. 2015;69(24):649-658. [Persian] [DOI:10.1016/j.sbspro.2012.11.457]
20. Abedin A & Molaie A. The Effectiveness of Group Movie Therapy on Parental Stress Reduction in Mothers of Children with Mild Mental Retardation in Tehran. J Soc Behav Sci. 2015;5(1):988- 993. [DOI:10.1016/j.sbspro.2010.07.223]
21. Logsetty S, Shamlou A, Gawaziuk J, March J, Doupe M, Chateau D & Khan S. Mental Health Outcomes of Burn: A Longitudinal Population-Based Study of Adults Hospitalized for Burns. J Burn. 2016;42(4):738-744. [DOI:10.1016/j.burns.2016.03.006]
22. Sanjuan P & Magallares A. Coping Strategies as Mediator Variables between Explanatory Styles and Depressive Symptoms. Anales De Psicología. 2015;31(2):447- 451. [DOI:10.6018/analesps.31.2.173391]
23. Hong RY. Worry and Rumination: Differential Associations with Anxious and Depressive Symptoms and Coping Behavior. Behav Res Ther. 2007;45(2):277- 290. [DOI:10.1016/j.brat.2006.03.006]
24. Moses EB & Barlow DH. A New Unified Treatment Approach for Emotional Disorders Based on Emotion Science. Curr Dir Psycho Sci. 2006;15(3):146-50. [DOI:10.1111/j.0963-7214.2006.00425.x]
25. Wells A. Emotional Disorders and Metacognition: Innovative Cognitive Therapy. Chichester: Johnwiley & Sons; 2001. P.185.
26. Dupuy JB, Ladouceur R. Cognitive Processes of Generalized Anxiety Disorder in Comorbid Generalized Anxiety Disorder and Major Depressive Disorder. J Anxiety Disord. 2008;22(3):505-14. [DOI:10.1016/j.janxdis.2007.05.010]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2020 All Rights Reserved | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN