دوره 9، شماره 4 - ( 4-1403 )                   جلد 9 شماره 4 صفحات 430-417 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

kianmehr M, AbediKooshki S, babayi S, mohammadi H, gholamimoghadam A. Investigating the effectiveness of education on the level of awareness, attitude and performance of teenage girls about menstrual health in high schools (first secondary) of Esfrayen city.. SJNMP 2024; 9 (4) :417-430
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-609-fa.html
کیان مهر مجید، عابدی کوشکی سارا، بابایی سعیده، محمدی حدیثه، غلامی مقدم اسما. اثربخشی آموزش بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دختران نوجوان درباره بهداشت دوران قاعدگی. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1403; 9 (4) :417-430

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-609-fa.html


1- دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران
2- دانشکده علوم پزشکی اسفراین، اسفراین، ایران ، sara.abedi.kooshki@gmail.com
چکیده:   (630 مشاهده)
زمینه و هدف: بلوغ نقطه عطف عبور از کودکی و ورود به دوران بزرگ‌سالی است و عدم آگاهی درست در رابطه با عملکرد بدن در این دوران و عدم آمادگی برای قاعدگی باعث ترس و وحشت و نگرش منفی در رابطه با بلوغ می‌شود. پژوهش حاضر به تعیین اثربخشی آموزش بر میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دختران نوجوان درباره بهداشت قاعدگی در دبیرستان‌های (متوسطه اول) شهرستان اسفراین در سال 1401 می‌پردازد.
مواد و روش‌ها: این مطالعه، از نوع مداخله‌ای بوده که 413 نفر از دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهرستان اسفراین با استفاده از فرمول کوکران به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. در این مطالعه نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از پرسشنامه نیسی و همکاران که میزان آگاهی، نگرش و عملکرد را در مورد بهداشت قاعدگی می سنجد استفاده شد. میزان پایایی 0/89 محاسبه شد. پیش آزمون اجرا شد سپس آموزش در 3 جلسه 60 دقیقه‌ای و به شکل سخنرانی و ارائه پاورپوینت‌های آموزشی و نیز پرسش و پاسخ انجام گردید چند روز بعد از اتمام دوره آموزشی، پس آزمون گرفته و سه ماه بعد، آزمون پیگیری انجام شد. سپس  داده‌های جمع‌آوری شده وارد نرم‌افزار SPSS نسخه 24شد و با استفاده از آزمون آماری T زوجی و سایر آزمون‌های توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته‌ها: نتایج آزمون تی زوجی نشان داد که بین میزان عملکرد دختران قبل (2/67± 23/68) و بعد از آموزش (2/91 ± 26/12) تفاوت معناداری وجود دارد که نشان‌دهنده موثر بودن مداخله می‌باشد (2/77 ± 2/44 و p≤0/05) و همچنین نتایج پژوهش نشان داد مداخله آموزش در حوزه بهداشت بلوغ در میزان نمره آگاهی(2/95± 66/2) و نگرش(4/6± 5/09) دانش‌آموزان نیز تأثیرگذار بود(p<0/05)
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش مطالب بهداشتی دوران بلوغ(بهداشت قاعدگی) تاثیر محسوسی در میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانش‌آموزان داشته است بنابرین اطلاعات صحیح در این مورد باید از طریق منابع اطلاع‌رسانی درست به ویژه از طریق مادران و مسئولین بهداشت مدارس به آنان منتقل شود، لذا پیشنهاد می‌شود مسئولین مربوطه در جهت افزایش آگاهی دختران نوجوان در رابطه با بهداشت بلوغ به وسیله آموزش همگانی در راستای بهبود نگرش، ارتقا عملکرد و در نتیجه بهبود سطح سلامت تلاش لازم را انجام دهند.
واژه‌های کلیدی: آموزش بلوغ، آگاهی، نگرش، عملکرد
متن کامل [PDF 545 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1403/1/26 | ویرایش نهایی: 1403/4/13 | پذیرش: 1403/4/6 | انتشار: 1403/4/6 | انتشار الکترونیک: 1403/4/6

فهرست منابع
1. Bahari Shargh R, Amin Shakouri F, Anoushe M, Goodarzi A. Assessment of health education educational needs of blind adolescent girls in Tehran. Journal of Military Care Sciences. 2016; 3(1): 257-63. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.mcs.3.4.257]
2. Najafi F, Mozaffari S, Mirzaii S. Evaluation of knowledge and attitude of adolescent third grade female students in adolescence health. Guilan University of Medical Sciences. 2010; 20(80): 22-28. [Persian]
3. Mohsenizadeh M, Ebadi Nejad Z, Dashtgerd A, Modi A. The effect of puberty health education on public awareness and health of middle school girls in Qaen city. Iranian Nursing Research Journal. 2017; 12(2): 28-36. [Persian]
4. Keramatti M, Esfandiari M, Mahjob Eshrat Abadi H. The effect of puberty health education program on knowledge, attitude and general health of adolescents. Journal of New thoughts on Education. 2009;5(1): 35-50. [Persian]
5. Kazemi Z. Investigating the effect of family variebles on the level of awareness of middle school female students about puberty health. Journals of Family Research. 2012; 8(31): 319-35. [Persian]
6. Mokarie H, KHairkhah M, Nisani L, Hoseini F. The impact of puberty health education on self-concept of adolescents. Journal nursing research. 2013; 8(3): 47-57. [Persian]
7. Majlisi F, Mahmoudi M, Rahimi A. Comparison of two methods of lecturing and educational package in changing the awareness and attitude of girls' puberty health. Hormozgan Medical Journal. 2010 ;15(4): 327-32. [Persian]
8. Morowatisharifabadi M, Najafi S, Faghihzadeh S, Dastjerdi G. Study of knowledge, attitude and practice of parents about psychological changes in puberty and its association with adolescent-parent relationship in the female students of seventh and third grade of secondary schools in the city of Zanjan. TB. 2017; 15(5): 69-80. [Persian]
9. Nisi N, Ashraf Eivazi A, Hosseini Rad M, Deir Kond Moghadam A, Pour Najaf A. Investigating the awareness of the attitude and performance of girls in the third grade of middle school in Ilam city in the field of puberty health in the academic year 2013-14. Scientific Journal of Ilam University of Medical Sciences. 2015; 24(1): 28-34. [Persian] [DOI:10.18869/acadpub.sjimu.24.1.28]
10. Mohammad Alizadeh Charandabi S, Mirghoforvand M, Rahmani A, Seidi S, Saffari A, Mahini M. The impact of computer software on the awareness and performance of adolescent girls in the field of puberty health. Iranian Journal of medical education. 2014; 2(14): 110-21. [Persian]
11. Dhakal B. Knowledge and Attitude Regarding Pubertal Health among Adolescent Girls. Journal of Nepal Health Research Council. 2020; 17(4): 437-442. [DOI:10.33314/jnhrc.v17i4.1559]
12. Sankhyan A, Sheoran P, Kaur S, Sarin J. Knowledge and attitude regarding reproductive and sexual health among school teachers: a descriptive survey. Int J Adolesc Med Health. 2019;34(1): 1-7. [DOI:10.1515/ijamh-2019-0107]
13. Adhikari P, Kadel B, Dhungel SI, Mandal A. Knowledge and practice regarding menstrual hygiene in rural adolescent girls of Nepal. Kathmandu Univ Med J (KUMJ). 2007;5(3):382-6.
14. Alavi M, Poushaneh K, Khosravi A.A. Puberty health: knowledge, attitude and practice of the adolescent girls in Tehran, Iran. Payesh. 2009; 8(1): 59-65. [Persian]
15. Jalili Z, Mohammad Alizadeh S, Atta Olahi S. Impact of health education on the knowledge and practice of 3rd grade guidance school girls of Shahrbabak in relation to menstruation health in 2003. Strides in Development of Medical Education. 2004;1(1): 41-47.
16. Malekshahi F, Farhadi A. Knowledge, attitude and practice of female high school students on menstrual health. Yafteh. 2006; 8(1); 73-88. [Persian]
17. Debiri F, Abedini S, Shahi A, Kamjo A. Comparison of the effect of two teaching methods on the level of awareness, attitude and performance of high school girls in Bandar Abbas city in the field of menstrual health. Hormozgan Medical Journal. 2005; 12(4):85-95. [Persian]
18. Zabihi A. Effect of education on knowledge and practice of female students about puberty health. J Babol Univ Med Sci. 2002; 4(3): 58-62. [Persian]
19. Zare Joshghani M, Malek Afzali H, Jandaghi J, Rabab Allameh M, Kolahdoz M, Asadi I. The effect of teaching pubertal health issues on the awareness, attitude and performance of 12-14-year-old girls. Journal of Gilan University of Medical Sciences. 2014;14(56):18-26. [Persian]
20. Abbasi E, Sadr A, Rost M, Mohammad Khan Kermanshahi S. Investigation, attitude and performance of secondary school female students in Ilam province regarding personal hygiene (menstrual hygiene). Psychological achievements. 2013; 20(2): 93-116. [Persian]
21. Noori Sistani, M, Merghati Khoi, E, Taghdisi M. Promoting Knowledge, Attitude and Practices (KAP) of the Mothers in their Girls' Pubertal Health Based on Peer Education Approach. J Babol Univ Med Sci. 2010; 11(6) :33-39. [Persian]
22. Khakbazan Z, Jamshidi A, Mehran M. Effects of Lecture Presentation and Presenting Educational Packages on Girl's Knowledge About Adolescence Health. Hayat. 2008; 14(1): 41-52. [Persian]
23. Rutter M. Protective factors to children, Primary Prevention of Psychopathology.1999; 5(1): 35-50.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN