1- دانشگاه تربیت مدرس
2- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار
3- دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ، alitaj58@yahoo.com
چکیده: (8935 مشاهده)
راهبردهایی مانند گسترش نقشها، توسعه انجمنها، مستندسازی، تعیین ابزارهای مناسب اندازهگیری، تعاریف مشخص و دقیق، تشکیل تیم بین حرفهای، برخورداری از حمایت مدیران، گسترش خدمات پرستاری در جامعه و آموزشهای بین حرفهای میتواند نقش مهم و مؤثری در استقلال حرفهای پرستاران داشته باشد. Papathanassoglou و همکاران در مطالعه خود بیان کردهاند که یکی از راهبردهای مهم توسعه استقلال حرفهای، توسعه نقشهای حرفهای پرستاران است (1). پرستاران جهت دستیابی به هویت حرفهای مثبت و توسعه استقلال نیاز به بهبود تصویر عمومی و کسب موقعیت قویتر در سازمانهای مراقبت بهداشتی دارند که از طریق افزایش حضور خود در مجامع علمی، حرفهای و سازمانهای تخصصی پرستاری مقدور است. سازمانهای تخصصی پرستاری بایستی با استفاده از استراتژیها و همچنین تدوین قوانین در جهت قدرتمندتر کردن هویت حرفهای و دستیابی به استقلال در پرستاران اقدام نمایند.
استانداردهای پرستاری همانند معیاری است که اساس حرفهای و قانونی کار پرستاری را تشکیل داده و باعث دستیابی به عملکرد ایمن میشوند (2). وجود استانداردها، پرستار را پاسخگو و مسئول عمل خود نموده و دانش، نگرش، مهارت و قضاوت لازم برای تصمیمگیریهای بالینی را فراهم میآورد. قوانین حرفه پرستاری نیز بایستی با اعمال دقیق توسط گروههای مدیریتی به عنوان عاملی جهت استقلال حرفهای در کنار روابط رسمی مطرح باشد. پایبندی افراد به قوانین حرفهای و همچنین شرح وظایف سبب میشود که حیطه عملکردی افراد مشخص بوده و استقلال حرفهای حفظ شود. یکی دیگر از راهبردهای مؤثر، استفاده از سیستم اطلاعات بیمارستانی و کیفیت ثبت گزارشها است که میتواند نقش مهمی در دستیابی به توسعه حرفهای داشته باشد. هرچند فرایند پرستاری توسط پرستاران اجرا میشود ولی بایستی با ارتقای سیستم ثبت در جهت ارتقای هر چه بیشتر اعتباربخشی مداخلات و همچنین افزایش کیفیت آن و دستیابی به ارتباطات با کیفیت بین حرفهای اقدام نمود. طولابی و همکاران بیان کردهاند که جهت افزایش سیستم ثبت پرستاری میتوان با تهیه فرم گزارشهای پرستاری آماده، قرار دادن شبکه روی ابزارهای پرتابل الکترونیک یا بر بالین بیمار و دسترسی به سلامت از راه دور به اجرای مؤثر سیستم ثبت اطلاعات کمک نمود. با ارتقای توانمندیهای سیستم ثبت الکترونیک پرستاری و ارتباط چند حرفهای دریافت مراقبت دقیق و علمی فراهم خواهد شد. ارتقای سیستم ثبت پرستاری سبب میشود که پرستاران به وظایف و اصول کاری خود پی ببرند و جایگاه رشته برای دیگر گروه های بهداشتی و درمانی مشخص گردد (3). همچنین سیستم های ثبت اطلاعات در پرستاری باعث افزایش ارتقای مراقبت و همچنین حیطههای عملکردی پرستاران در زمینه های مدیریت، آموزش و پژوهش شده و لذا سبب تصمیم گیری بهتر پرستاران و ارتقای نقش آنها به عنوان عضوی از تیم بین حرفهای می شود. یکی از چالش های مهم در زمینه استقلال حرفهای تعریف مبهم و استفاده از ابزارهای نامتناسب برای اندازهگیری است. وجود ابزارها نقش مهمی در ارزیابی و تعیین نقاط ضعف و قوت نقش ها و همچنین شرح وظایف پرستاران دارد. Skar بیان کرده است که عدم وجود تعریف مشخص از استقلال باعث تفاسیر متعدد و ایجاد دیدگاه تکبعدی در زمینه عملکرد مستقل پرستاران شده است. در نتیجه پرستاری در زمینه استقلال نیازمند تعریف مشخص و همچنین وجود تئوری مشخصی است (4).
نکته دیگری که باید به آن توجه نمود، کار تیمی است. کار تیمی از ضروریات همکاری پرستاران و دیگر اعضای تیم است. Sollami و همکاران بیان کردهاند که کار تیمی مؤثر باعث افزایش کیفیت مراقبت، افزایش انگیزه و کاهش تعارض کاری میگردد. یکی از تأثیرات مهم آن افزایش استقلال حرفهای است که خود منجر به افزایش مهارت و شایستگی و قدرت پاسخگویی، اعتماد و احترام و توانایی تصمیم گیری در پرستاران می شود (5).
تصمیم گیری مستقل نیازمند تأیید و حمایت مدیران هستند. این حمایت باعث افزایش اعتماد به نفس، بازدهی و پیشرفت کار، انگیزه و امنیت میشود. مطالعات در این زمینه بیان کردهاند که مدیران در سیستم های بالینی با تصمیمگیریهای درست میتوانند به استقلال پرستاران کمک کنند. Sarkoohijabalbarezi و همکاران بیان کردهاند که ساختارهای ضعیف مدیریتی مهمترین نقص دستیابی به پیشرفت در حرفه پرستاری محسوب شده و باعث اثرات منفی همانند بیزاری و نارضایتی افراد از حرفهشان و در نتیجه ترک حرفه میشود (6). حمایت مدیران و رویکردی که برای حل تعارض بین پرسنل خود استفاده میکنند میتواند در ارتقای روابط بین اعضای تیم مراقبتی مؤثر باشد. در حقیقت مدیران با پشتیبانی مناسب از پرسنل میتوانند کمک مهمی در جهت ارتقای ارتباط بین حرفهای کارکنان داشته باشند. گسترش خدمات پرستاری در سطح جامعه فرصت بسیار خوبی برای پرستاران در زمینه اشتغال و ارائه توانمندی و قابلیتهای جامعه پرستاری در ارتقای سلامت جامعه و ارائه خدمات کیفی و خوب به مردم است. گسترش خدمات اولیه با مدیریت پرستاران در جامعه مشخص میکند که یک پرستار دانشگاهی چطور میتواند خدماتی با هزینه کم و مناسب را به مردم ارائه کند. Choi و Gagne بیان کردهاند که سیستمهای ارائه خدمات در سطح جامعه با رهبری پرستاران میتوانند نقش بسیار مهمی در تصمیمگیری و برنامهریزی و فرایند پیشگیری، مراقبت و همچنین ارجاع به پزشک در تیم مراقبتی داشته باشد. همچنین ارتقای خدمات اولیه توسط پرستاران، باعث ایجاد جایگاهی برای معرفی جامعه پرستاری به مردم خواهد شد. وقتی پرستاران مدیریت و برنامه ریزی این خدمات را در سطح گسترده در جامعه انجام میدهند باعث افزایش استقلال حرفه ای آنها می شود (7). آزادی عمل و همچنین اختیارات در مدیریت شرایط افراد جامعه و ارائه مراقبت و بهبود آنها میتواند در زمینه استقلال پرستاران مؤثر باشد. از طرف دیگر پرستاران میتوانند پیچیدهترین مسائل و مشکلات و همچنین بحرانی ترین خدمات تخصصی را در منزل به مردم ارائه دهند، اما باید مشکلات فرهنگی موجود در جامعه و موانع کار آنها هم برطرف شود.
در نهایت برای دستیابی به استقلال حرفهای، بایستی به نقش آموزش بین حرفهای نیز توجه ویژهای شود. در این زمینه بایستی، اولویتهای آموزش پرستاری، تمرکز بر ایجاد برنامههای آموزشی باشد که باعث افزایش قدرت افراد شود. اصلاح برنامه درسی برای کمک به دانشجویان جهت شناخت خود، احترام به خود و توسعه رفتارهای مستقل و همچنین استفاده از استراتژیهای آموزش و یاددهی و سبک های تعاملی مناسب برای توانمندسازی دانشجویان و کسب استقلال حرفهای ضروری به نظر میرسد.
نوع مطالعه:
نامه به سردبیر |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/6/14 | ویرایش نهایی: 1398/10/28 | پذیرش: 1397/6/16 | انتشار: 1398/8/2 | انتشار الکترونیک: 1398/8/2
فهرست منابع
1. Papathanassoglou Ed, Karanikola Mn, Kalafati M, Giannakopoulou M, Lemonidou C, Albarran Jw. Professional Autonomy, Collaboration with Physicians, and Moral Distress Among European Intensive Care Nurses. American Journal of Critical Care. 2012; 21(2): 41-52. [
DOI:10.4037/ajcc2012205]
2. Enns V, Currie S, Wang J. Professional Autonomy and Work Setting as Contributing Factors to Depression and Absenteeism in Canadian Nurses. Nursing Outlook. 2015; 63(3): 269-77. [
DOI:10.1016/j.outlook.2014.12.014]
3. Toulabi T, Vanaki Z, Memarian R, Namdari M. Optimization of Hospital Electronic Information System in Cardiac Care Unit: A Participatory Action Research. Yafte. 2013; 14 (5): 83-91. [Persian].
4. Skar R. The Meaning of Autonomy in Nursing Practice. J Clin Nurs. 2010;19(15-16): 2226-2234. [
DOI:10.1111/j.1365-2702.2010.03350.x]
5. Sollami A, Caricati L, Sarli L. Nurse-Physician Collaboration: A Meta-Analytical Investigation of Survey Scores. Journal of Interprofessional Care. 2015; 29(3):223-229. [
DOI:10.3109/13561820.2014.955912]
6. Sarkoohijabalbarezi Z, Ghodousi A, Davaridolatabadi E. The Relationship Between Professional Autonomy and Moral Distress Among Nurses Working in Children's Units and Pediatric Intensive Care Wards. Nternational Journal of Nursing Sciences. 2017; 4(1):117-121. [
DOI:10.1016/j.ijnss.2017.01.007]
7. Choi M, De Gagne Jc. Autonomy of Nurse Practitioners in Primary Care: An Integrative Review. Journal of the American Association of Nurse Practitioners. 2016; 28 (3):170-174. [
DOI:10.1002/2327-6924.12288]