دوره 5، شماره 2 - ( پاییز 1398 )                   جلد 5 شماره 2 صفحات 47-38 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adavi A, Madmoli Y, Vafaeenezhad F, Aghili rad S. Effect of Cognitive-Behavioral Therapy on Depression in Students with Emotional Breakdown at Dezful University of Medical Sciences, Iran. SJNMP 2019; 5 (2) :38-47
URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-203-fa.html
اداوی احمد، مدملی یعقوب، وفایی نژاد فرشته، عقیلی راد سمیه. تأثیر درمانگری شناختی-رفتاری بر افسردگی دانشجویان مبتلا به شکست عاطفی دانشگاه علوم پزشکی دزفول. فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی. 1398; 5 (2) :38-47

URL: http://sjnmp.muk.ac.ir/article-1-203-fa.html


1- دانشگاه علوم پزشکی دزفول ، ahmad_adavi@yahoo.co.uk
2- دانشکده علوم پزشکی گراش
3- دانشگاه آزاد اسلامی اهواز
4- دانشگاه علوم پزشکی دزفول
چکیده:   (2298 مشاهده)
زمینه و هدف: برخورداری از یک روحیه مناسب و اعتمادبه‌نفس قوی و دوری از هرگونه افسردگی، نقش بسیار مهمی در کیفیت زندگی و موفقیت در راه و هدف دانشجو دارد. بر همین اساس هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیربخشی درمانگری شناختی-رفتاری بر افسردگی دانشجویان مبتلا به شکست عاطفی بود.
مواد و روش ها: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری را، کلیه دانشجویان پسر دانشگاه که به دفتر مشاوره مراجعه کرده و تجربه شکست عاطفی را داشتند تشکیل دادند. حجم نمونه 20 نفر و با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی ساده به دو گروه ده‌نفری مداخله و آزمایش تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه افسردگی بک BDII-II و پروتکل درمانی شناختی رفتاری بود. داده‌ها به‌وسیله نرم‌افزار SPPS نسخه 18 تجزیه‌وتحلیل شدند.
یافته‌ها: بین دو گروه از لحاظ متغیرهای دموگرافیک تفاوت آماری معنی‌داری مشاهده نشد. میانگین نمره افسردگی بین دو گروه مداخله و آزمایش قبل و بعد از مداخله متفاوت است (0/05p<).
نتیجه گیری: نتایج مطالعه نشان داد که رویکرد شناختی رفتاری در کمک به دانشجویانی که گرفتار شکست عاطفی و به عبارتی دچار ضربه عشق شده بوده‌اند، موفق بوده و تأثیر معنی‌داری را در درمان افسردگی دانشجویان داشته است.
متن کامل [PDF 570 kb]   (1026 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1397/10/10 | ویرایش نهایی: 1398/8/22 | پذیرش: 1398/3/27 | انتشار: 1398/8/10 | انتشار الکترونیک: 1398/8/10

فهرست منابع
1. Riahinia N, Farzad V, Haseli N, Emami M. Comparing the effectiveness of bibliotherapy and cognitive behavior therapy on the depression of undergraduate students with emotional breakdown. Academic Librarianship and Information Research. 2015; 48 (4): 501-514. [Persian]
2. Zahed BA, Ghasempour A, Hassanzade S. The role of forgiveness and psychological hardiness in prediction of hope. Knowledge & Research in Applied Psychology. 2011; 12 (3): 12-19. [Persian]
3. Avenevoli S, Swendsen J, He J-P, Burstein M, Merikangas KR. Major depression in the national comorbidity survey-adolescent supplement: prevalence, correlates, and treatment. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2015: 54(1):37-44. [DOI:10.1016/j.jaac.2014.10.010]
4. Jia H, Zack MM, Thompson WW, Crosby AE. Impact of depression on quality-adjusted life expectancy (QALE) directly as well as indirectly through suicide. Social Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 2015; 50(6):939-49. [DOI:10.1007/s00127-015-1019-0]
5. Atkinson L, Goldberg S. Attachment issues in psychopathology and intervention. First ed. Lawrence Erlbaum Associates (LEA), Publishers, Mahwah, New Jersey London; 2004. 50-260.
6. Rosse RB. The love trauma syndrome: free yourself from the pain of a broken. First ed. Perseus Publishing, a Member of the Perseus Books Group.1999; 9-270.
7. Ranjbar F, Ashktorab T, Dadgari A. Effect of Group Cognitive-Behavioral Therapy on Depression. Journal of Shahid Sadoughi University of Medical Sciences. 2010; 18 (3): 299-306. [Persian]
8. Akbari A, Khanjani Z, Azimi Z, Porsharifi H, Mahmoud M. The effectiveness of Transactional Analysis Therapy on Personality States, Self-Esteem and Clinical Symptoms of People with Emotional Breakdown. Journal of Management System. 2012; 5 (2): 1-21. [Persian]
9. Karaminezhad Z, Sodani M, Mehrabizadeh honarmand M. Effectiveness emotion focused therapy approach on cognitive emotion regulation on emotional breakdown girl students. yafte. 2017; 18 (4): 79-86. [Persian]
10. Siegle G, Steinhauer S, Friedman E, Thompson W, & Thase, M. Remission Prognosis for cognitive therapy for Recurrent Depression Using the Pupil: Utility and Neural Correlates Biological Psychiatry. 2011. 69(8): 726-733. [DOI:10.1016/j.biopsych.2010.12.041]
11. Smits, J., Minhajuddin .A,.&Jarret , R. Cognitive therapy for depressed adults with co morbid social phobia. Journal of Affective Disorders. 2009;114: 271-278. [DOI:10.1016/j.jad.2008.08.008]
12. Khaledian M, Gharibi H, Gholizadeh Z, Shakeri R. The Effectiveness of Cognitive-Behavioral Group Therapy on Depression and Increased Life Expectancy in Empty Nest Syndrome. Journal of Family Counseling and Psychotherapy. 2011; 3 (2): 269-79. [Persian]
13. Fata L, Birashk B, AtifWaheed MK, Dobson K. [By means of this scheme, the state of emotional andcognitive processing of emotional information. Thought and Behavior in Clinical Psychology. 2005; 2:20-5. [Persian]
14. Antoni MH, Ironson G, Schneiderman N. Cognitivebehavioralstress management: Workbook: OUPress; 2007. [DOI:10.1093/med:psych/9780195327908.001.0001]
15. Pedram M, Mohammadi M, Naziri G, Aeinparast N. Effectiveness of Cognitive-behavioral Group Therapy on the Treatment of Anxiety and Depression Disorders and on Raising Hope in Women with Breast Cancer. Woman & Society. 2010; 4 (1): 34-61. [Persian]
16. Hamid N, Dehghanizadeh Z, Aedi Bayghi M. A Study of the Effect of Religion-Based Cognitive-Behavior Therapy on Depression in Divorced Women. Journal of Family Counseling & Psychotherapy. 2011; 4 (1): 54-64. [Persian]
17. Manteghi M. Fervent love psychology. Tehran: Besat pub; 2011. [Persian]
18. Fahimi S, Azimi Z, Akbari E, Amiri PA, Poursharifi H. Predicting clinical syndrome in students with emotional breakdown experience based on personality structures: the moderating role of perceived social support. Journal of Knowledge & Health. 2015; 9(4): 46-59. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به فصلنامه پرستاری، مامایی و پیراپزشکی می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Scientific Journal of Nursing, Midwifery and Paramedical Faculty

Designed & Developed by :M.TAHAN