مقدمه و هدف: این پژوهش به منظور تعیین نقش عوامل استرسزای دانشجویی در پیشبینی تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام انجام شده است.
مواد و روشها: این مطالعه به صورت یک بررسی توصیفی - همبستگی بر روی 150 نفر از دانشجویان پرستاری که به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شده بود انجام شد. ابزار جمعآوری اطلاعات شامل پرسشنامههای عوامل استرسزای دانشجویی، مقیاس ارزیابی تعلل ورزی و مقیاس فرسودگی تحصیلی بود.
یافتهها: یافتههای پژوهش نشان داد، که کل مولفههای عوامل استرسزا و نیز نمره کل آن با تعلل ورزی، ابعاد فرسودگی تحصیلی و نمره کل آن، رابطه همبستگی مثبت و معنا داری وجود داد (5/0P<). به طوری که با افزایش هر کدام از عوامل استرسزای دانشجویی شامل محیط آموزشی، شرایط تحصیلی، فارغالتحصیلی و محیط خوابگاه و نیز مجموع آنها، میزان تعلل ورزی، فرسودگی تحصیلی و ابعاد آن شامل خستگی هیجانی، بیعلاقگی و ناکارآمدی درسی نیز افزایش مییابد.
بحث و نتیجهگیری: نتایج نشان داد که متغیرهای مورد بررسی قادر به پیش بینی تعلل ورزی و فرسودگی در دانشجویان هستند یعنی هر چه بر میزان نمرات عوامل استرسزا مربوط به شرایط تحصیلی، محیط آموزشی، فارغ التحصیلی و محیط خوابگاه افزوده شود، نمرات تعلل ورزی و فرسودگی تحصیلی افزایش مییابد.
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |